«بین توانایی مدیریت و دفعات پیش بینی سود رابطه معناداری وجود دارد.»
Forecast Frequency – دفعات پیشبینی سود توسط مدیریت در یک سال
۳-۲-۳- فرضیه سوم و مدل
یک مفهوم مهم تئوری ترومن (۱۹۸۶) این است که پیش بینی شامل اطلاعاتی درباره توانایی مدیر است. اگر تئوری ترومن بر این باشد که مدیران پیش بینی را به منظور برجسته کردن تواناییهایشان منتشر
میکنند. پس انتظار خواهیم داشت که دقت پیش بینی این توانایی را منعکس کند و به ارتباط مثبت با توانایی مدیر ختم خواهد شد. به عقیده بارت (۲۰۰۳) مدیرانی که به دفعات پیش بینی میکنند ممکن است توانایی کمی در پیش بینی داشته باشند، که در اینصورت کیفیت اطلاعات کاهش مییابد. بر این اساس فرضیه سوم تحقیق حاضر به صورت ذیل مطرح شده است:
«بین توانایی مدیریت و دقت سود پیش بینی شده رابطه معناداری وجود دارد.»
Forecast Error – خطای پیشبینی
Timeliness – به موقع بودن متغیر میباشد . نشان دهنده فاصله زمانی تعداد روزهای بین پیشبینی سود توسط مدیریت و اعلان آن به بازار است.
۳-۳- متغیرهای تحقیق و تعریف عملیاتی آن ها
متغیرها یکی از عناصر اصلی تحقیق میباشند. متغیر چیزی است که می تواند از لحاظ مقدار تغییر کند و معمولاً می تواند ارزشهای عددی متفاوتی را بپذیرد. بنابرین هرچیزی که وجود داشته باشد متغیر است و در واقع ویژگیهایی است که پژوهشگر آن ها را مشاهده، کنترل و یا دخل و تصرف می کند. مهمترین و مفیدترین راه برای طبقه بندی متغیرها، تقسیم بندی آنهابه دو نوع مستقل و وابسته است. این نوع طبقه بندی به دلیل کاربرد کلی، سادگی و اهمیت ویژهای که در مفهومی کردن و طرحریزی پژوهش و همچنین تهیه گزارش نتایج آن دارد بسیار مفید و ارزنده است.
۳-۳-۱- متغیر(های) وابسته تحقیق و تعریف عملیاتی
متغیرهای وابسته تحقیق حاضر به ترتیب: افشا، دفعات پیش بینی و خطای پیش بینی میباشد.
Disclose- افشا (در صورتی که پیشبینی سالانه از سود آوری توسط مدیریت در موعد مقرر باشد برابر با یک و در غیر این صورت صفر میباشد).
Forecast Frequency – دفعات پیشبینی سود توسط مدیریت در یک سال میباشد.
Forecast Error – خطای پیشبینی . ازقدر مطلق تفاضل سود واقعی و سود پیشبینی شده توسط مدیر در یک سال بر روی قیمت سهام در پایان سال قبل به دست میآید . و در نهایت حاصل در عدد ۱۰۰ ضرب می شود.
۳-۳-۲- متغیر مستقل تحقیق و تعریف عملیاتی
متغیر مستقل تحقیق حاضر، توانایی مدیر است.
Ability – (بازده دارایی تعدیل شده توسط صنعت). میانگین هندسی سود عملیاتی برروی جمع دارایی ها طی سه سال گذشته میباشد.
۳-۳-۳- متغیر های کنترل تحقیق و تعریف عملیاتی
متغیرهای کنترل شامل درصد مالکیت نهادی، اندازه، درصد مدیران غیر موظف در هیئت مدیره، تمرکز فروش، زیان، افزایش درآمد، نوسانات سود، بتای الگوی بازار، انحراف استاندارد از مازاد الگوی بازار و فاصله زمانی بین پیشبینی و اعلان آن به بازار میباشد.
Instown% – درصد مالکیت نهادی در سال جاری .
مالکیت نهادی، به میزان سهمی از شرکت که به سرمایه گذاران، بانک ها، بیمه ها، صندوق های سرمایه گذاری و سایر واسطه گران مالی تعلق دارد، گفته می شود.
Size – برابر با لگاریتم فروش
OutsideDir% – درصد مدیران غیر موظف در هیئت مدیره در سال جاری.
Sales- Conc – تمرکز فروش . این متغیر با بهره گرفتن از شاخص هرفیندال محاسبه می شود. به این ترتیب که ما شرکت ها را بر اساس صنعتی که به آن تعلق می گیرند ، دسته بندی کرده و سپس میزان تمرکز فروش را بر اساس صنعت محاسبه میکنیم. صنایعی که که عدد شاخص در آن ها کوچکتر است رقابتی تر و بالعکس صنایعی که شاخص به دست آمده در آن ها از همه بزرگتر است، غیر رقابتی یا با رقابت بسیار پایین در نظر گرفته میشوند. صنایع مورد بررسی به قرار زیراست :
خودرو و قطعات، دارو، دستگاه های برقی، سایر کانی های غیر فلزی، سیمان آهک گچ، شیمیایی، غذایی به جز قند و شکر، فلزات اساسی، قند و شکر، کاشی و سرامیک، کانی های فلزی، لاستیک و پلاستیک، ماشین آلات و تجهیزات، محصولات فلزی و منسوجات.
Loss – زیان(اگر سود هر سهم شرکت در سال جاری منفی باشد یک و در غیر اینصورت صفر میباشد).
Increase – افزایش درآمد( اگر سود هر سهم شرکت در سال جاری بزرگتر از سود هر سهم سال قبل یاشد یک است، در غیر اینصورت صفر میباشد).
StdDevEarn – انحراف معیار تغییرات سالانه سود طی سه سال گذشته- برای هر یک از این پنج سال، تغییرات سالانه سود همان سال و دو سال گذشته را در نظر می گیریم. تغییرات سالانه از تفاضل سود سال جاری و سود سال قبل بر روی سود سال قبل حاصل می شود.
Beta – بتای الگوی بازاردر سال گذشته. از کوواریانس بازده واقعی شرکت و بازده بازار بر روی واریانس بازده بازار حاصل می شود.
Resid Var – انحراف معیار با بهره گرفتن از الگوی بازار طی سال گذشته. برای هر یک از این پنج سال انحراف معیار تفاضل بازده واقعی از بازده مورد انتظار طی سه سال را محاسبه میکنیم.
Timeliness – به موقع بودن متغیر میباشد . نشان دهنده فاصله زمانی تعداد روزهای بین پیشبینی سود توسط مدیریت و اعلان آن به بازار است.
۳-۴- روش تحقیق
از آنجا که هدف تحقیق کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک فرضیه خاص است و به عبارت دیگر تحقیق های کاربردی به سمت کاربرد علمی دانش هدایت میشوند، این تحقیق بر اساس هدف، از نوع کاربردی بوده و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات، به دلیل آنکه در متغیرهای مستقل و وابسته دستکاری نمی شود و تلاش می شود که روابط بین آن ها در دنیای واقعی کشف گردد، از نوع تحقیق توصیفی- همبستگی میباشد و هدف اصلی آن تعیین وجود، میزان و نوع رابطه بین متغیرهای مورد آزمون است. روش موردنظر برای بررسی همبستگی بین متغیرها، رگرسیون میباشد. این تحقیقات دارای یک متغیر وابسته و یک یا چند متغیر مستقل هستند که میزان اثر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته از طریق آزمونهای رگرسیون برازش می شود.
۳-۵-جامعه آماری
برای درک و روشن شدن هدف هر پژوهش ابتدا باید جامعه مورد مطالعه تعریف شود. در هر بررسی آماری، جامعه، مجموعه ای است که میخواهیم درباره آن استنباطی به عمل آوریم. جامعه ترکیبی از تمام مواردی است که با خصوصیت مشخصی تطبیق میکنند. جامعه باید برحسب محتوا، حدود و زمان تعیین شود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی آن سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ است. شرکتهای نمونه بر اساس معیارهای زیر از کل جامعه آماری انتخاب میشوند:
-
- جزء شرکتهای سرمایه گذاری و واسطهگری مالی نباشند.
-
- در سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ در بورس حضور داشته باشند.