علی خانی و همکاران۱۳۹۲تئوریهایی که انگیزه شرکتها را برای افشای اطلاعات زیست محیطی و اجتماعی شرکتها توضیح میدهند شامل تئوری اقتصاد سیاسی ، تئوری ذینفعان ، تئوری مشروعیت و تئوری سازمانی معرفی و تحقیقات انجام شده در زمینه تئوری های مذکور ارائه شد
انصاری و همکاران۱۳۹۱بیتوجهی سازمانها به حقوق و عدم رعایت اصول اخلاقی در برخورد با ذینفعان بیرونی، میتواند مشکلاتی را برای سازمان ایجاد کند و مشروعیت سازمان و اقدامات آن را موردپرسش قرار داده، درنتیجه سود و موفقیت سازمان را تحت تأثیر قرار دهدعباسی و همکاران۱۳۹۱شرکتهای آلاینده پذیرفته شده در بـورس اوراق بهادار تهران، عملکرد مالی زیست محیطی خود را دریادداشتهای توضیحی صورتهای مالی و گزارش هیـأت مـدیره به مجمع عمـومی صـاحبان سـهام افـشاء مـی کننـدباقرپور ولاشانی و همکاران۱۳۹۰تبیین مفهوم مسئولیت اجتماعی ، راهنمایی عملی (از طریق تشریح محتوا ، ماهیت و رویه های گزارشگری اجتماعی ) برای افشای آن ارائه و عوامل مؤثر بر گزارشگری اجتماعی و مزایای آن را تشریح میکند.صنوبر و همکاران۱۳۹۰بین متغیر مسئولیتپذیری اجتماعی و هر یک از ابعاد پنجگانهی آن با متغیر عملکرد مالی، رابطهای وجود ندارد. همچنین، بین اندازه و ریسک سازمان با عملکرد مالی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
۲-۶-۲- پژوهشهای خارجی:
کیم و همکاران [۷۸]( ۲۰۱۴ ) به بررسی اینکه آیا مسئولیت اجتماعی شرکت ها (CSR) کاهش و یا منجر به خطر سقوط قیمت سهام میشود و بیان نمودند که اگر شرکتهایی دارای مسئولیت اجتماعی هستند متعهد به استانداردهای بالاتری از شفافیت هستند و کمتر در معرض خطر سقوط پایینتر قیمت سهام میباشند.. نتایج به دست آمده نشانگر این است که اثر کاهش دهنده CSR در خطر سقوط. تاثیر به سزایی دارد و با عملکرد CSR منفی در شرکت با خطر سقوط در آینده به همراه است علاوه بر این، اثر کاهش دهنده از CSR در خطر سقوط، آشکارتر است در برابر شرکتهای که دارای حاکمیت شرکتی ضعیفتری هستند تاثیر آن پایین تر از مالکیت نهادی میباشد
ویدیانان،[۷۹](۲۰۱۳) پژوهشی انجام داد هاند که در آن نمونه تحقیق ۶۹ شرکت تولیدی در سال ۲۰۱۱ در بورس اوراق بهادار اندونزی (IDX) در نظر گرفته شده است. نتیجه این پژوهش با بهره گرفتن از آزمون رگرسیون خطی چندگانه نشان میدهد که مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد مالی شرکت و ارزش شرکت تأثیر گذار است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت ها به عملکرد مالی و ارزش شرکت ثابت میکند که مسئولیت اجتماعی شرکت در عملکرد مالی و ارزش شرکت تأثیر گذار است. ثابت می شود که فعالی تهای اجتماعی انجام شده توسط شرکت ها میتواند شهرت و تصویر شرکت را بهبود بخشد. عملکرد مالی مناسب باعث افزایش سود می شود و میزان اعتماد سرمایه گذار به شرکت را افزایش میدهد، علاوه بر این، سرمایه گذار بیشتر علاقه مند به داشتن سهم در شرکت خواهد بود. افزایش تقاضا برای سهام باعث افزایش قیم تها در بازار و آن باعث افزایش ارزش شرکت می شود .
ابود سلیم[۸۰](۲۰۱۳) در مطالعه ای به تجزیه و تحلیل و توضیح اثر مسئولیت اجتماعی افشای اطلاعات در عملکرد مالی و ارزش شرکت در صنعت بانکداری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اندونزی پرداخته است. این مطالعه با بهره گرفتن از روش های کمی با رویکرد مثبت گرایی انجام شده است. موارد پژوهش شامل ۱۵ شرکت های بانکی ذکر شده در بورس اوراق بهادار اندونزی در دوره ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ است. نتایج تحقیقات بیان میکند مسئولیت اجتماعی شرکت ها در اندازه گیری عملکرد مالی تأثیر میگذارد. یعنی در بازگشت دارایی(ROA) بازده حقوق صاحبان سهام(ROE) ، و بازگشت فروش (ROS) تأثیر گذار است. همچنین نتایج نشان میدهد که بهبود افشای اطلاعات در شرک تهای بانکی ذکر شده در بورس اوراق بهادار اندونزی میتواند موجب افزایش ارزش شرکت ها شود هم چنین بهبود عملکرد مالی شرکت میتواند ارزش سهام را افزایش دهد
سی پتا و همکاران (۲۰۱۳) مقاله ای با عنوان اثر افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد مالی و ارزش شرکت در صنعت بانکداری فهرست شده در بورس اوراق بهادار اندونزی ارائه کردند که نتایج تحقیقات نشان میدهد افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکت بر تمام اندازه گیری عملکرد مالی تاثیر میگذارد یعنی بازگشت در دارایی (ROA)، بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) و بازده فروش (ROS). افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکت بر ارزش شرکت که توسط Qتوبین اندازه گیری می شود تاثیر دارد.عملکرد مالی که توسط ROA و ROE اندازه گیری می شود بر ارزش شرکت تاثیر دارد که توسط Q توبین در اندازه گیری می شود، اما ROS بر ارزش شرکت که توسط Qتوبین اندازه گیری می شود را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
لی و همکاران (۲۰۱۱) اثر ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی شرکت ها در عملکرد مالی شرکت در صنایع مرتبط با گردشگری را مورد بررسی قرار میدهند.نتایج نشان داد که هر یک از ابعاد اثر دیفرانسیل بر روی کوتاه مدت و سودآوری در آینده را دارد و چنین تاثیر مالی در چهار صنایع متفاوت است. این یافته ها میتواند مدیران گردشگری با دیدگاه های خود را که ابعاد فعالیت های CSR را در عملکرد مالی شرکت های خود بهبود میدهد را فراهم کند.
کانگ و همکاران (۲۰۱۰) با موضوع اثرات مثبت و منفی فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکت برعملکرد شرکت در صنعت مهمانداری به مطالعه بررسی اثرات مختلف مثبت و منفی از فعالیتهای CSR بر عملکرد مالی هتل ، کازینو ، رستوران و شرکتهای هوایی می پردازد وبه لحاظ نظری بر مبنای اثرات مثبت و منفی میباشد.یافته ها ، نتایج تحقیق در سراسر صنایع مختلف را نشان میدهد و به تصمیم گیری استراتژیک مناسب شرکت کمک خواهد کرد.برای فعالیتهای CSR توسط اطلاعات دقیق تر در مورد اثرات هر یک از فعالیتهای CSR در جهت عملکرد مالی را نیز فراهم میکند.
ولیام و همکاران[۸۱]( ۲۰۱۰ ) نیز در پژوهشی تحت عنوان “مسئولیت اجتماعی شرکت و عملکرد مالی شرکت” به بررسی رابطه بین عملکرد مالی و عملکرد اجتماعی شرکت پرداخته که نتایج پژوهش آن ها حاکی از وجود رابطه مثبت بین عملکرد مالی و عملکرد اجتماعی شرکت بود.
چویی و همکاران[۸۲] ( ۲۰۱۰ ) به بررسی عملکرد مالی و مسئولیت اجتماعی در کشور کره را پرداختند. و نمونه تحقیق در بین ۱۲۲۲ شرکتها از کشور کره انجام دادند که نتایج حاکی از وجود ارتباط مثبت و معنادار بین عملکرد مالی و مسئولیت اجتماعی بوده است. طبق بررسی های به عمل آمده در پایگاه های اطلاعاتی و علمی داخل کشور و با توجه به جدید بودن مسئله پژوهش تاکنون هیچ گونه پژوهش دانشگاهی در راستای هدف پژوهش حاضر یافت نشد.
جدول ۲-۴: خلاصه پژوهشهای خارجی انجام شده
ردیف
پژوهشگر (پژوهشگران)
سال پژوهش
نتایج
۱
کیم و همکاران
۲۰۱۴
اثر کاهش دهنده از CSR در خطر سقوط، آشکارتر است در برابر شرکتهای که دارای حاکمیت شرکتی ضعیفتری هستند تاثیر آن پایین تر از مالکیت نهادی میباشد
۲
ویدیانان،
۲۰۱۳
که مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد مالی شرکت و ارزش شرکت تأثیر گذار است
-
- Sharfman and Fernando ↑
-
- ElGhoul et al ↑
-
- Guenster et al ↑
-
- Jo andHarjoto ↑