TAM فرض میکند که قصد افراد در انجام و استفاده یک تکنولوژی از اطلاعات جدید با بهره گرفتن از دو متغیر، فایده درک شده (PO)[131] و سهولت استفاده (EOU)[132] تعریف میشده است مطابق گفته دیوویس، فایده درک شده برمیگردد به بررسیهای ذهنی اشخاص از فایده هایی که تکنولوژی به آن ها عرضه میدارد. [۱۳۳]
[۱۳۴](EOU) سهولت استفاده برمیگردد به تلاش شناخته شدهای که شخص برای یادگیری تکنولوژی صرف میکند .[۱۳۵] و در این پژوهش نیز با فرض اینکه بازاریابی ویروسی پدیده ای نوین در کسب و کار ایران است و افراد از یک طرف برای معرفی های حضوری و بازاریابی دهان به دهان متقاعد میشوند از طرف دیگر سر و کارشان با شبکه های اجتماعی ست که در سال های اخیر در ایران رشد قابل توجهی داشته است و کاربران قرار است در این میان از آن استفاده ی تجاری داشته باشند، نگاه می شود.لذا افراد با علم به نحوه کار ، سهولت استفاده و فایده دریافتی تصمیم خود را به انجام بازاریابی ویروسی خواهند گرفت که در این پژوهش میزان تاثیر این متغیرها سنجیده شده است.
شکل ۶-۲ مدل پذیرش تکنولوژی
در این تحقیق سهولت استفاده و فایده درک شده به این معنی است که افراد میدانند دعوت افراد دیگر از طریق رسانه های اجتماعی و اینترنت برای آن ها نه تنها هزینه اضافی دربر ندارد بلکه در زمان سرگرمی و فراغت مشغول کسب درآمد و ساختن کسب و کار هستند.
مدل پذیرش تکنولوژی برگرفته از مطالعات معتبر دانشگاهی در زمینه تجارت الکترونیک و کسب و کار موبایل است.[۱۳۶]
مدل پذیرش تکنولوژی که در ابتدا توسط دیویس (۱۹۸۶) مطرح شد، به طور گستردهای توسط محققان به منظور پیشبینی و تشریح پذیرش تکنولوژی اطلاعات توسط کاربران به کار برده شده است. مدل پذیرش تکنولوژی در تئوری کنش موجه آیزن و فیشبین (۱۹۷۵) که مبنایی برای تشریح توالی علی آن است نیز آمده است. بسیاری از مطالعات قبلی درباره مدل پذیرش تکنولوژی درباره رابطه مثبت میان سهولت استفاده درک شده، سودمندی درک شده، نگرش و نیت رفتاری، نتایج مشابهی ارائه کردهاند. نیت رفتاری توسط نگرش فرد و سودمندی درک شده توسط فرد تعیین می شود، در حالی که نگرش توسط سودمندی درک شده و سهولت درک شده تعیین می شود.[۱۳۷] در فصل پنج این پژوهش به تفصیل از نتایج تاثیر متغیرهای پژوهش بر هم بحث خواهد شد.
۲-۸)پیشینه تحقیق(سابقه موضوع):
در این تحقیق از برخی پایان نامه ها و مقالات موجود در کتابخانههای دانشکده مدیریت تهران مرکز، دانشگاه تربیت مدرس ،دانشگاه علوم تحقیقات، دانشگاه علامه طباطبایی ، دانشگاه تهران و کتابخانه ملیو هم چنین سایت هایEmerald , Elsevier , Science Direct ,Springer , Taylor & Francis , Journal of Information Technology Management,…
با توجه به این که بسط پیشینه های تحقیق به طور کامل در فصل دوم پایان نامه خواهد آمد به مواردی از آن به طور خلاصه اشاره می شود.
۱-۸-۱)پیشینه داخلی:
۱) سید فتح الله امیری عقدایی ،۲۰۱۲ ،در مفاله ای با عنوان ارزیابی تاثیر اعتماد مشتریان در بازاریابی ویروسی پرداخته و آن را از زوایای مختلف بررسی نموده و در انتها نتیجه گیری میکند که امروزه بازاریابی شبکه اییلازم است ولی کافی نیست و برای موفقیت در بستر بازاریابی شبکه ای یباید از بازاریابی ویروسی استفاده نمود.
۲) مصطفی عابدینی،۱۳۹۰ :در مقاله ای تحت عنوان بازاریابی ویروسی به بررسی پارادایم بازاریابی شبکه ای پرداخته و آن را از زوایای مختلف بررسی نموده و در انتها نتیجه گیری میکند که امروزه بازاریابی شبکه ایی لازم است ولی کافی نیست و برای موفقیت در بستر بازاریابی شبکه ایی باید از بازاریابی ویروسی استفاده نمود.
پیشینه های مورد پژوهش قرارگرفته با محتوای مشابه و کلیدواژه های مختلف در ذیل گزارش شده است:
بازاریابی ویروسی:
۱٫ سید اسمائیل کاظمی بوکانی، بازاریابی ویروسی با مطالعه درک و واکنش کاربران اینترنتی شهر تبریز۱۳۸۹، پیام نور کرج، مدیریت
۲٫ علی شفقی درویش گورتمز، بازاریابی ویروسی و تاثیر آن بر موفقیت احزاب و کاندیداها در رقابت های انتخابی۱۳۹۲، دانشگاه آزاد واحد زنجان
۳٫ محسن مرادی بررسی تاثیر عوامل برانگیزاننده ی مخاطبین شرکت ها ، بر تعداد ارسال های پیام تبلیغاتی دریافتی ، توسط پست الکترونیک برای دیگران ( بازاریابی ویروسی)
۱۳۹۰، دانشکده مدیریت تهران شمال
بازاریابی دهان به دهان:
۱٫ امیر رضا میر شمسی بررسی عوامل کیفیتی مؤثر بر موفقیت بازاریابی دهان به دهان در شرکت های خدماتی(بیمه ایران)۱۳۹۳، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات یزد
۲٫ امیررضا تهرانی بررسی بازاریابی دهان به دهان به عنوان یک استراتژی در صنایع کوچک۱۳۸۷، بازرگانی بین الملل
۳٫ مسعود ایدوارخرم، بررسی تبلیغات دهان به دهان الکترونیک بر تصویر برند تمایل به خرید خودرو تیبا۱۳۹۲، آزاد تهران مرکز
۴٫ الهام علیمردانی، بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد تبلیغات دهان به دهان در شرکت های بیمه استان البرز۱۳۹۱، دانشگاه پیام نور البرز
۵٫ سعید عبدالملکی بررسی تطبیقی نقش و کارکرد تبلیغات تجاری رسانه ای با ارتباطات میان فردی۱۳۸۶
۶٫ رویا فتحی شناسایی عوامل محرک مصرف کننده جهت گسترش ارتباطات دهان به دهان ، موردکاوی بانک صادرات۱۳۹۲ آزاد تهران جنوب
۷٫ تفقدی زارع صادق مدل ساختاری به کارگیری بازاریابی دهان به دهان بر افزایش فروش محصولات ۱۳۹۱، ، پیام نور
بازاریابی شفاهی:
۱٫ داوود غنی زاده، بررسی تاثیر اسپانسرینگ ورزشی بر قصد خرید، گفته های شفاهی۱۳۹۲، آزاد نراق
۲٫ رضا قاسمی پورفدایی بررسی تبلیغات شفاهی بر رفتار خرید گوشی تلفن همراه شرکت سامسونگ در شهر تهران۱۳۹۰، ، پیام نور
۳٫تاثیر هویت برند بر تبلیغات شفاهی و تکرار خرید بین دارندگان محصولات سامسونگ
۱۳۹۲، آزاد تهران شمال
۴٫ محمود خانزاده بررسی تاثیر هیجان مصرف بر رضایت مشتری و تبلیغات شفاهی۱۳۹۰، آزاد قزوین
۵٫ سعید سلیمانی تفتی بررسی نقش رسانه های تبلیغاتی بر جذب گردشگری درون فردی طبیعت گرا با تأکید بر تبلیغات شفاهی۱۳۹۲، ، دانشگاه مازندران
۶٫ کاملیا شکیب، بررسی نقش رضایت و قابلیت استفاده از وب سایت در توسعه وفاداری مشتریان و تبلیغات شفاهی در جدمات بانکداری۱۳۹۰ ، دانشگاه قزوین
۷٫ سمانه بیگدلو تاثیر تصویر ذهنی سازمانی و بازاریابی رابطه مند بر اعتماد و قصد خرید مصرف کننده و نقش تعدیل کننده تبلیغات شفاهی بانک پارسیان۱۳۹۱ دانشگاه قزوین
۳-۳-۶-۲-پیشینه خارجی:
بالغ بر چندین هزار مقاله و کتاب در سطح دنیا در زمینه بازاریابی ویروسی نوشته شده است که محقق جهت انجام این پژوهش تعدادی از آن ها را مطالعه و در نتیجه گیری ، مدل سازی و تهیه پرسشنامه و پیشینه از آن استفاده کردهاست.
۱) Yang and zhou 2011 در مقاله ای با عنوان گسترش تءوری رفتار برمامه ریزی شده و مدل پذیرش تکنولوژی در بازاریابی ویروسی موبایل به بررسی پرداخته و نتایجخ پرفته اند رفتار بازاریابی ویروسی تحت تاثیر عواملی چون سهولت استفاده ف کنترل رفتاری صورت می پذیرد.
.