۴-۱- مقدمه
انواع روشهای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، با توجه به نوع تحقیق، مسئله تحقیق، ماهیت فرضیه ها، نوع نظریهسازی، ابزار به کار رفته برای جمع آوری اطلاعات و … متفاوت هستند؛ ولی با این وجود میتوان اذعان نمود که این روشها دارای مراحل مشترکی هستند. از این منظر، تجزیه و تحلیل و گزارشنویسی داده های پژوهش، فرآیندی چند مرحله ای است که طی آن دادههایی که از طریق به کارگیری ابزارهای جمع آوری اطلاعات فراهم آمدهاند؛ خلاصه، کدبندی، دستهبندی و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباطها بین این داده ها به منظور بررسی سؤالات فراهم آید. بر این اساس در پژوهش حاضر تفسیر و تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده از جامعه مورد مطالعه، در قالب آمار تحلیلی انجام گرفته است. به طوری که ابتدا داده های مربوط به هر یک از متغیرها که از پاسخ پرسشنامه های استفاده شده منتج شده است، در قالب شاخص های عددی آماری توصیف گردیده و شناخت کافی از پراکندگی و ویژگیهای جمعیتشناختی و توصیف پاسخدهندگان در بخشهای مختلف پژوهش حاصل شده است. در ادامه به بررسی روابط بین متغیرهای موجود در مدل مفهومی پژوهش پرداخته شده است و از طریق الگوهای آماری مناسب، سؤالات پژوهش مورد بررسی قرار گرفتهاند. گذر از مراحل بالا مستلزم استفاده از روشهای تحلیل آماری مناسب و اطمینان از دقت و صحت این استنباطها است که در طی پژوهش با حساسیت بالایی، رعایت و بازنگری شدهاند .
۴-۲- تجزیه و تحلیل داده ها
بعد از گردآوری داده ها از نمونه معرف جامعه، نوبت به تحلیل داده ها میرسد. در تجزیه و تحلیل داده ها سه هدف دنبال میشود: توصیف آماری اولیه از داده ها (آگاهی اولیه نسبت به داده ها)، آزمون برازش داده ها و آزمون سؤالات پژوهش (داناییفرد و همکاران، ۱۳۸۷).
۴-۲-۱- تحلیلهای توصیفی
هدف علم آمار، استنتاج از تعداد زیادی مشاهدات است که از جامعه به دست آمده است؛ بنابرین، اولین سؤالی که به ذهن هر پژوهشگر میرسد این است که آیا میتوان این مجموعه بزرگ از مقادیر را توصیف کرد و چگونه میتوان مشاهدات زیاد جامعه را در یک چارچوب مشخص سازماندهی کرد (آذر و مومنی، ۱۳۸۳).
اطلاعات توصیفی پاسخ دهندگان به پرسشنامه این پژوهش، از نظر جنسیت، دانشکده، سطح تحصیلات ، بومی یا غیر بومی ، سن و شبانه یا روزانه در جداول زیر خلاصه شدهاند:
۴-۲-۱-۱- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنسیت:
جدول ۴-۱- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنسیت
درصد فراوانی معتبر
درصد فراوانی نسبی
فراوانی مطلق
۷/۴۶
۷/۴۶
۱۶۸
زن
۳/۵۳
۳/۵۳
۱۹۲
مرد
۱۰۰٫۰
۱۰۰٫۰
۳۶۰
جمع
جدول فوق توزیع فراوانی پاسخگویان را برحسب جنسیت نشان میدهد . بیش از ۵۰ درصد پاسخگویان را مردان و بقیه را زنان (۷/۴۶ درصد ) تشکیل میدهد. نمودار زیر نیز این توزیع را نشان میدهد.
نمودار ۴-۱- درصد فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت
همانطور که نمودار فوق نشان میدهد ۷/۴۶ درصد پاسخگویان را زن و ۳/۵۳ درصد پاسخگویان را مردان تشکیل میدهد.
۴-۲-۱-۲- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب دانشکده
جدول۴-۲- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب دانشکده
درصد فراوانی معتبر
درصد فراوانی نسبی
فراوانی مطلق
۸/۱۵
۸/۱۵
۵۷
فنی و مهندسی
۴/۳۶
۴/۳۶
۱۳۱
کشاورزی
۹/۱۶
۹/۱۶
۶۱
علوم پایه
۸/۳۰
۸/۳۰
۱۱۱
ادبیات و علوم انسانی
۱۰۰٫۰
۱۰۰٫۰
۳۶۰
جمع
جدول فوق توزیع فراوانی پاسخگویان را برحسب دانشکده نشان میدهد. ۸/۱۵ درصد فنی و مهندسی، ۴/۳۶ درصد کشاورزی، ۹/۱۶ درصد علوم پایه، ۸/۳۰ درصد ادبیات و علوم انسانی بوده اند. نمودار زیر توزیع فوق را نشان میدهد.
نمودار ۴-۲- درصد فراوانی پاسخگویان بر حسب دانشکده
۴-۲-۱-۳- توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس مقطع تحصیلی
جدول ۴-۳- توزیع فراوانی پاسخگویان اساس مقطع تحصیلی
فراوانی مطلق
درصد فراوانی نسبی
درصد فراوانی معتبر
درصد فراوانی تجمعی
کارشناسی
۲۰۷
۵/۵۷
۵/۵۷
۵/۵۷
کارشناسی ارشد
۹۲
۶/۲۵
۶/۲۵
۱/۸۳
دکترا
۶۱
۹/۱۶
۹/۱۶
۱۰۰
جمع
۳۶۰
۱۰۰٫۰
۱۰۰٫۰
—-
جدول شماره فوق، توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس مقطع تحصیلی را نشان میدهد. ۵/۵۷ درصد پاسخگویان کارشناسی، ۶/۲۵ درصد کارشناسی ارشد و ۹/۱۶ درصد نیز دکترا بوده اند. نمودار زیر این توزیع را نشان میدهد.
نمودار ۴-۳- درصد فراوانی پاسخگویان بر اساس مقطع تحصیلی
۴-۲-۱-۴- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب بومی یا غیربومی:
جدول ۴-۴- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب بومی یا غیربومی
درصد فراوانی معتبر
درصد فراوانی نسبی
فراوانی مطلق
۶۰
۶۰
۲۱۶
بومی
۴۰
۴۰
۱۴۴
غیربومی
۱۰۰٫۰
۱۰۰٫۰
۳۶۰
جمع
جدول فوق توزیع فراوانی پاسخگویان را برحسب بومی یا غیربومی نشان میدهد. ۶۰ درصد پاسخگویان را بومی و ۴۰ درصد نیز غیربومی بوده اند. نمودار زیر توزیع فراوانی فوق را نشان میدهد.
نمودار ۴-۴- درصد فراوانی پاسخگویان بر حسب بومی یا غیر بومی
۴-۲-۱-۵- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سن
جدول ۴-۵- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سن
فراوانی مطلق
درصد فراوانی نسبی
درصد فراوانی معتبر
درصد فراوانی تجمعی
کمتر از ۲۰ سال
۶۴
۸/۱۷
۸/۱۷
۸/۱۷
۲۰-۳۰ سال
۲۲۸
۳/۶۳
۳/۶۳
۱/۸۱
۳۰-۴۰ سال
۴۷
۱/۱۳
۱/۱۳
۲/۹۴
۴۰ ساله و بالاتر
۲۱
۸/۵
۸/۵
۱۰۰٫۰
جمع
۳۶۰
۱۰۰٫۰
۱۰۰٫۰
—–
جدول فوق توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سن را نشان میدهد. همان گونه که مشاهده می شود، ۸/۱۷ درصد پاسخگویان کمتر از ۲۰ ساله بوده اند، سن ۳/۶۳ درصد آنها بین ۲۰ تا ۳۰ ساله، سن ۱/۱۳ درصد آنها بین ۳۰ تا ۴۰ ساله، و ۸/۵ درصد آنها سنی بالاتر از ۴۰ سال داشته اند. نمودار زیر توزیع مذکور را نشان میدهد.
نمودار ۴-۵- درصد فراوانی پاسخگویان بر حسب سن
۴-۲-۱-۶- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب دوره های آموزشی روزانه و شبانه
جدول ۴-۶- توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب دوره های آموزشی شبانه و روزانه
درصد فراوانی معتبر
درصد فراوانی نسبی
فراوانی مطلق
۳/۱۵
۳/۱۵
۵۵
شبانه
۷/۸۴
۷/۸۴
۳۰۵
روزانه
۱۰۰٫۰
۱۰۰٫۰
۳۶۰
جمع