متغیر
میانگین
انحراف معیار
بهبود کیفیت
۳٫۳۶
۰٫۸۵
بهبود خدماتدهی به مشتریان
۳٫۶۰
۰٫۸۳
صرفهجویی در منابع
۳٫۳۴
۰٫۸۴
کیفیت حسابرسی
۳٫۴۳
۰٫۴۴
با توجه به آماره های فوق میانگینهای اکتسابی در متغیر کیفیت حسابرسی، از حد متوسط جامعه (۳) بیشتر گزارش شده است و سایر متغیر ها میانگینی بالاتر از حد متوسط جامعه بخود اختصاص داده اند. بیشترین تا کمترین میانگین به ترتیب مختص به متغیر های:
-
- بهبود خدماتدهی
-
- بهبود کیفیت
- صرفهجویی در منابع
۴-۳ تحلیل استنباطی داده ها
جدول آمار استنباطی شماره ۴-۶: آزمون کولموگروف اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها
(کیفیت حسابرسی و مؤلفه های آن)
متغیر ها
سطح معناداری آزمون کولموگروف اسمیرنف
بهبود کیفیت
۰٫۴۴
بهبود خدماتدهی
۰٫۶۳
صرفهجویی در منابع
۰٫۳۷
کیفیت حسابرسی
۰٫۳۰
این آزمون به مقایسه تابع توزیع تجمعی مشاهده شده با تابع توزیع تجمعی نظری (مورد انتظار) در یک متغیر رتبهای می پردازد. به عبارتی در این آزمون، توزیع یک صفت در یک نمونه با توزیعی که برای آن در جامعه مفروض است مقایسه می شود. چنانچه سطح معناداری در این آزمون از ۰۵/۰ بزرگتر باشد می توان استنباط نمود که توزیع نرمال است. و میتوان در این پژوهش از آزمونهای پارامتریک استفاده شود. با توجه به آزمون فوق و سطح معناداری همه متغیرها که بیشتر از ۰۵/۰ است، می توان استنباط نمود که: که همه متغیرها از توزیع نرمال پیروی میکنند.
جدول آمار استنباطی شماره ۴-۷ :
آزمون تی تک نمونه ای برای بررسی فرضیه اصلی:
” حسابرسی سیستمهای کامپیوتری بر کیفیت حسابرسی مؤثر میباشد”
آزمون T تکنمونهای
متغیر
جدول آمارههای توصیفی
حسابرسی سیستمهای کامپیوتری
بر کیفیت حسابرسی
تعداد
میانگین
انحراف معیار
خطای انحراف استاندارد
حسابرسی سیستمهای کامپیوتری
بر کیفیت حسابرسی
تعداد
میانگین
انحراف معیار
خطای انحراف استاندارد
۱۱۰
۳٫۴۳
۰٫۴۴
۰٫۰۶
جدول آمارههای استنباطی
آزمون t
درجه آزادی
سطح معناداری
تفاوت میانگینها
حد پایین/ حد بالا
۶٫۸۴
۱۰۹
۰٫۰۰۰۱
۰٫۴۳
۰٫۳۰ / ۰٫۵۶
نتیجه کلی آزمون
تأیید فرضیه
با توجه به آزمون فوق چون مقدار سطح معنا داری در جدول آزمون t برابر با ۰۰۰۱/۰ میباشد و این مقدار از سطح معناداری ۰۵/۰ کوچکتر است، و به عبارت دیگر چون مقدار آماره تی برابر با (۶٫۸۴) و بزرگتر از مقدار (۹۶/۱) میباشد، فرضیه فوق تأیید می شود و می توان نتیجه گرفت که: حسابرسی سیستم های کامپیوتری بر کیفیت حسابرسی مؤثر میباشد جدول آمار توصیفی فوق نشان میدهد که میانگین اکتسابی نمونه برابر با ۴۳/۳ میباشد که از میانگین جامعه (۳) با اختلاف ۴۳/۰ بالاتر از حد متوسط گزارش شده است.
جدول آمار استنباطی شماره ۴-۸ :
آزمون تی تک نمونه ای برای بررسی فرضیه فرعی ۱ :
” حسابرسی سیستم های کامپیوتری بر بهبود کیفیت مؤثر میباشد”
آزمون T تک نمونهای
متغیر
جدول آمارههای توصیفی
تأثیر حسابرسی سیستم های کامپیوتری بر بهبود کیفیت حسابرسی
تعداد
میانگین
انحراف معیار
خطای انحراف استاندارد
تأثیر حسابرسی سیستم های کامپیوتری بر بهبود کیفیت حسابرسی
تعداد
میانگین
انحراف معیار
خطای انحراف استاندارد
۱۱۰
۳٫۳۶
۰٫۸۵
۰٫۱۲
جدول آمارههای استنباطی
آزمون t
درجه آزادی
سطح معناداری
تفاوت میانگینها
حد پایین/ حد بالا
۲٫۹۹
۱۰۹
۰٫۰۰۴
۰٫۳۶
۰٫۱۱ / ۰٫۶۰
نتیجه کلی آزمون
تأیید فرضیه
با توجه به آزمون فوق چون مقدار سطح معنا داری در جدول آزمون t برابر با ۰۰۴/۰ میباشد و این مقدار از سطح معناداری ۰۵/۰ کوچکتر است، و به عبارت دیگر چون مقدار آماره تی برابر با (۲٫۹۹) و بزرگتر از مقدار (۹۶/۱) میباشد، فرضیه فوق تأیید می شود و می توان نتیجه گرفت که: حسابرسی سیستم های کامپیوتری بر بهبود کیفیت مؤثر میباشد جدول آمار توصیفی فوق نشان میدهد که میانگین اکتسابی نمونه برابر با ۳۶/۳ میباشد که از میانگین جامعه (۳) با اختلاف ۳۶/۰ بالاتر از حد متوسط گزارش شده است.
جدول آمار استنباطی شماره ۴-۹ :
آزمون تی تک نمونه ای برای بررسی فرضیه فرعی ۲ :
” حسابرسی سیستمهای کامپیوتری بر بهبود خدماتدهی به مشتریان مؤثر میباشد”
آزمون T تک نمونهای
متغیر
جدول آمارههای توصیفی
تأثیر حسابرسی سیستمهای کامپیوتری بر بهبود خدماتدهی به مشتریان
تعداد
میانگین
انحراف معیار
خطای انحراف استاندارد
-
- – module ↑
-
- – Kym Botcher ↑
-
- – Pierce&Sweeney ↑
-
- – william List ↑
-
- -melon&robbert ↑
-
- -Validity ↑
-
- -Durability ↑
-
- – Cord Richardson ↑
-
- – Kolmogorov–Smirnov test ↑
-
- – Friedman test ↑