۱-۸-۲-۲ صادرات: صادرات عبارت است از ارتباط و کارکردن با بازارهای حرفهای و حرفهایهای بازار در آن سوی مرزها صادرات نقطه آغاز ارتباط برقرار کردن با دیگران است همچنین صادرات برای کسب درآمد ارزی حاصل می شود و در برقراری موازنه تجاری و ایجاد تعادل اقتصادی کمک شایانی می نماید
۱-۸-۲-۳ منابع در دسترس: تمامی امکاناتی که منجر به صادرات بیشتر و گرفتن بازارهای بیشتر برای صادرکنندگان اولیه.
۱-۸-۲-۴ فاصله نهادی بین کشورها:منظور از فاصله نهادی بین کشورها در واقع همان فاصله معقولی که امکان صادرات از کشور مبدأ به کشور مقصد وجود داشته باشد.
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
۲-۱ مقدمه
بررسی های علمی ثابت کردهاست که رشد اقتصادی کشورها به دلایلی چند با صادرات آن ها ارتباط دارد روند روبه رشد تجارت جهانی با بهره گیری از استراتژیهای فعال تجاری، انقلاب در فناوری اطلاعات و ارتباطات و رفع موانع در سطوح بین المللی، شتاب فزایندهای یافتهاست بنابرین حضور فعال در تجارت جهانی نیاز به توجیه ندارد(لطفی،۱۳۷۹). کشورهای جهان با توجه به سطح رشدیافتگیشان، کالاهای متنوعی صادر مینمایند. در جوامع صنعتی به صادرات کالاهای صنعتی و فرآوری شده، که از ارزش افزوده بالایی نیز برخوردارند، اهمیت فراوانی داده می شود. این در حالی است کشورهای در حال گذر نظیر ایران، بیشتر به صادرات کالاهای کشاورزی و معدنی اشتغال دارند(قربانی،۱۳۸۱). تقویت صادرات دارای مزایای مهمی بوده که تولید انبوه، تامین درآمد ارزی، افزایش اشتغال، بهبود کیفیت و کاهش قیمت محصولات تولیدی از آن جمله است. بدیهی است جهت بهره مندی هرچه بیشتر از مزایای صادرات در دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی استفاده از الگوهای مناسب ضروری است. از جمله موارد مهم که با گستره موضوعی خود می تواند جهت حرکت صادرات را نشان دهد، عوامل موفقیت میباشند. شناسایی این عوامل که می توانند در حوزه های مختلف و گوناگون صادرات، تکنولوژیکی، سرمایه گذاری، تولید، سیاسی و … قرار داشته باشند، موجب تمرکز و کنترل بهتر و افزایش شانس موفقیت شرکتهای صادراتی میگردد. با انتخاب بازار هدف نه تنها امکان تامین خواسته ها و انتظارات خریداران وسعت پیدا می کند، بلکه ارائه کالاهای مناسب و مطابق با نیازها و سلایق مصرف کنندگان خارجی نیز شکل پویا و مناسبی پیدا می کند. تقویت صادرات دارای مزایای مهمی بوده که تولید انبوه، تامین درامد ارزی، افزایش اشتغال، بهبود کیفیت و کاهش قیمت محصولات تولیدی از آن جمله است. بدیهی است جهت بهره مندی هرچه بیشتر از مزایای صادرات در دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی استفاده از الگوهای مناسب ضروری است. تأکید و اهمیت بخشی به صنایع صادراتگرا می تواند موجبات تقویت پیوندهای بین بخش صنعت و افزایش توانمندیهای تولیدی و صادراتی بخشهای مختلف را فراهم آورد و در نهایت با ایجاد ضریب تکاثری بالا در سایر بخشهای اقتصادی موجبات رشد اقتصادی پویا را فراهم میآورد.
۲-۲ مبانی نظری
۲-۲ -۱ صادرات
صادرات در لغت به معنای انتقال کالا یا ارسال و فرستادن کالا از جایی به جای دیگر چه در داخل کشور و یا از داخل به خارج کشور است(ابراهیمی و همکاران،۱۳۷۸). به عبارت دیگر صادرات عبارت است از ارتباط و کارکردن با بازارهای حرفهای و حرفهایهای بازار در آن سوی مرزها. صادرات نقطه آغاز ارتباط برقرار کردن با دیگران است و همچنین صادرات برای کسب درآمد ارزی حاصل می شود و در برقراری موازنه تجاری و ایجاد تعادل اقتصادی کمک شایانی می نماید.
۲-۲-۱-۱ صادر کننده کیست؟
به هر شخص حقیقی و یا حقوقی که دارای کارت بازرگانی و یا مجوز وزارت بازرگانی بوده و اقدام به صدور کالا نماید صادر کننده اطلاق می شود(زینالزاده، ۱۳۸۵).
۲-۲-۱-۲ روشهای متداول صادرات
یک دفتر فروش خارجی به تولید کننده یا فروشنده داخلی این امکان را میدهد که در بازار خارجی کالای خود را به فروش برساند. دفتر مذکور مسئولیت فروش و توزیع را به عهده دارد. برخی از واحدهای صادراتی در کشورهای مشترکالمنافع، برای صادرات کالای خود از این روش استفاده مینمایند. شرکتهای بازرگانی میتوانندنمایندگان خود را از داخل کشور در زمانهای خاص به منظور فعالیتهای بازرگانی به بازارهای خارجی روانه نمایند، حضور نمایندگان شرکتها در نمایشگاههای بین المللی در کشورهای خارجی، نمونه ای از این میباشد(زینال زاده، ۱۳۸۵).
-
-
-
- انواع صادرات:
-
-
صادرات از دو دیدگاه تقسیم بندی شده است. در دیدگاه اول صادرات به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود و در دیدگاه دوم به نه بخش قابل تقسیم است:
۲-۲-۱-۳-۱دیدگاه اول:
الف- صادرات مستقیم
شرکتهایی که خریداران خارجی، آنان را تشویق به صادرات میکنند، معمولا از این روش استفاده مینمایند. به علاوه فروشندگانی که صادرات آنان آنقدر افزایش یافته که می توانند هزینه های اداره سازمان صادراتی خود را بر عهده بگیرند، نیز از این روش استفاده میکنند.
- صارات مستقیم به اشکال زیر انجام می شود
نمایندگان صادراتی: واسطه خریدار است که در کشور صادرکننده کالایی را از فروشنده خریداری می کند و کارمزد دریافت می نماید. نمایندگان می توانند توزیعکننده و یا تولیدکننده باشند.
نمایندگان فروش سیار: شرکت می تواند، نمایندگان خود را از داخل کشور، در زمانهای خاصی برای فعالیت بازرگانی به خارج بفرستد.
شعبه فروش در خارج: یک دفتر فروش خارجی به تولید کننده امکان میدهد که در بازار خارجی حضور بیشتری داشته و برنامههایش را بهتر کنترل کند. دفتر فروش، مسئولیت فروش و توزیع را بعهده گرفته و ممکن است فعالیت مربوط به انبارداری و تبلیغات برای فروش کالاها را نیز انجام دهد.
بخش صادرات در داخل کشور: مدیر فروش متخصص در امر صادرات، با چند دستیار، کارهای مربوط به صادرات را انجام میدهد و کمکهای لازم را در مواقع لزوم به بازار صادراتی عرضه می کند.
سفارش پستی: بعضی از مواقع شرکتها از طریق پست اقدام به فروش محصولات خود مینمایند. بدین ترتیب که خریدار فرم مربوط به محصول را که از طریق دفاتر پست یا از طریق روزنامه به دست آوردهاست، پر نموده و همراه با فرم فیش واریز پول به مقصد شرکت ارسال می نماید.
صادرات از طریق پیلهوران در بازارچههای مرزی کشور.
صادرات از طریق شرکتهای تعاونی مرزنشینان(صادقی و کربلایی اسماعیلی، ۱۳۸۹).
ب- صادرات غیرمستقیم:
صادرات غیرمستقیم بیشتر میان شرکتهایی که تازه به فکر صادرات افتادهاند، متداول میباشد. در این نوع صادرات به سرمایه کمتری نیاز است و شرکت اجباری به استخدام فروشندگان یا اجرای قراردادهای مختلف در خارج از کشور ندارد، همچنین ریسک کمتری متوجه صادرکنندگان است.صادرات غیر مستقیم خود به چند روش قابل اجراست: