سباستیان و تومز[۸۰](۲۰۱۴) در پژوهشی با عنوان « خویشتن شناسی و تاثیرات جمعی دیگران» اشاره میکنند که در گروه های فروشندگان، فروشندگان میل دارند که خویشتن شناسی دیگران را افزایش دهند اما به این طریق باعث ایجاد عواطف خودآگاهی منفی میشوند.
هانوغلو و همکاران[۸۱](۲۰۱۴) در پژوهشی با عنوان «خویشتن شناسی: بعد سوم آگاهی» در صدد مشخص کردن فواید بالقوه چارچوبی تعدیل شده که در ارتباط با ابعاد خود آگاهی میباشد، هستند. آنان همچنین به مبحث سطوح و محتوای آن نیز می پردازند.
۲-۴-۲٫ پیشینه داخلی
نیستانی و منفردی راز (۱۳۸۸) در پژوهشی به «بررسی رابطه بین خویشتن شناسی مدیران و کاربرد ترفندهای مدیریت تعارض توسط آنان در مدارس مقطع متوسطه شهر بجنورد» پرداختهاند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که بین خویشتن شناسی مدیران و کاربرد سبک های مدریت تعارض توسط آنان در سطح اطمینان ۰٫۹۹ رابطه معناداری برقرار است و بین خویشتن شناسی مدیران و هر یک از سبک های همکاری، مصالحه، رقابت، سازش و اجتناب، در سطح اطمینان ۰٫۹۵ رابطه وجود دارد. همچنین آن ها بیان میکنند که که مدیرانی که از سبک همکاری، مصالحه و سازش استفاده میکنند از خویشتن شناسی بالایی برخوردارند.
کرامتی و روشن(۱۳۸۴) در پژوهشی به بررسی «رابطه بین خویشتن شناسی مدیران مدارس با ترفندهای آنان در مدیریت تعارض» پرداختهاند. یافته های آنان نشان میدهد که خویشتن شناسی مدیران رابطه معناداری با ترفند راه حل گرایی دارد؛ در حالی که رابطه آن با ترفند عدم مقابله و همچنین ترفند کنترل معنادار نیست.
پژوهش بهارستان(۱۳۸۳) نشان داد که مدیران موفق در برخورد با موقعیت های تعارض از همه ی ترفندهای مدیریت تعارض بهره می گیرند. وی به مدیران پیشنهاد میکند که عدم توافق را در سازمان به منزله بحران محسوب نکنند، به شیوه همکاری که اثربخشی بیشتری دارد بیشتر توجه کنند و از مشارکت کارکنان و روشهای حل مسئله برای حال تعارض های سازمانی بهره گیرند.
سپهوند و همکاران(۱۳۹۲). در پژوهشی با عنوان «هوش فرهنگی در تعامل با ترفندهای مدیریت تعارض» بیان میکنند که بین هوش فرهنگی و ترفندهای مدیریت تعارض افراد رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و جز بعد انگیزشی تمام ابعاد هوش فرهنگی با دو ترفند عدم مقابله و راه حل گرایی ارتباط معنادار دارد. ابعاد رفتاری و شناختی هوش فرهنگی با ترفند کنترل ارتباط معنادار دارند در حالی که ابعاد انگیزشی و فراشناختی با این ترفند رابطه معنادار ندارند.
حسینی و عظیم زاده(۱۳۹۲) در پژوهشی به بررسی «همبستگی خودکارآمدی و ترفندهای مدیریت تعارض در پرستاران» پرداختهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین متغیر خودکارآمدی و ترفندهای مدیریت تعارض راه حل گرایی همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد. اما بین متغیر خودکارامدی با ترفندهای مدیریت تعارض مقابله و ترفند کنترل همبستگی آماری معنی داری وجود ندارد.
شجاعی و همکاران(۱۳۹۰) در نتایج پژوهشی با عنوان «ارتباط ترفندهای مدیریت تعارض و کیفیت ارتباط میان مدیر-کارمند در سازمان های ورزشی: مطالعه موردی در استان مازندران» بیان میکنند که از نظر کارمندان، تاثیر ترفندهای مختلف مدیریت تعارض بر کیفیت ارتباط مدیر-کارمند معنی دار است. همچنین تاثیر سبک سازش بر متغیر وابسته معنی دار بوده است. از نظر مدیران تاثیر سبک سازش و انسجام بر متغیر وابسته معنی دار است. نتیجه ی کلی نشان میدهد که از میان سبک های مختلف مدیریت تعارض، سبک های سازش و همکاری بیشترین تاثیر را بر کیفیت ارتباط میان مدیر-کارمند از نظر کارمندان دارد؛ اما فقط سبک سازش معنی دار است، لذا باید مدیران و کارمندان را تشویق کرد تا با اتخاذ سبک همکاری در برخورد با تعارض باعث افزایش اثربخشی سازمانی شوند.
نتایج پژوهش فرزامیخواه و همکاران(۱۳۸۶) تحت عنوان «بررسی رابطه بین خویشتن شناسی مدیران و سلامت سازمانی در دبیرستان های شهر بجنورد» نشان میدهد که بین خویشتن شناسی مدیران و سلامت سازمانی رابطه وجود دارد. به عبارت دیگر هر اندازه میزان آگاهی مدیر و شناخت وی نسبت به خود افزایش مییابد، موجب استفاده مناسب تر از استرانژی های مدیریت می شود و همچنین هر اندزاه مدیر رفتار خود را متناسب با وضعیت خاص و با نیازهای زیردستان منطبق سازد به همان اندازه در سلامت سازمان مؤثر خواهد بود.
۲-۴-۳٫ جمع بندی پیشینه مورد بررسی
در قریب به اتفاق پژوهشهای انجام پذیرفته در زمینه ترفندهای مدیریت تعارض، به ترفندهای مدیریت تعارضی که در این پژوهش مورد نظر قرار گرفته است، اشاره شده و همچنین در اغلب این پژوهش ها سبکهای مدیریت تعارض در سه ترفند کلی عدم مقابله، راه حل گرایی و کنترل مورد توجه قرار گرفته است. همان طور که از بررسی ادبیات مربوط به خویشتن شناسی و ترفندهای مدیریت تعارض مشهود است در بین پژوهشهای داخلی، جز در دو مورد، این دو متغیر(خویشتن شناسی و ترفندهای مدیریت تعارض) در ارتباط با هم مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته است. نتیجه جستجو و بررسی پیشینه خارجی نیز از این امر مستثنی نیست. به عبارت دیگر در جستجوی پایگاه های اطلاعاتی، پژوهشی که خویشتن شناسی و راهبرهای مدیریت تعارض را در ارتباط با یکدیگر مورد بررسی قرار دهد مشاهده نشد.
روش شناسی پژوهش
۳-۱٫ مقدمه
استفاده از روشهای علمی در انجام کارهای تحقیقی موجب میگردد تا نتایج حاصل از آن ها با اطمینان مورد استفاده قرار گیرد. لذا لازم است محقق روشی را که در انجام کار تحقیقی خود از آن استفاده نموده بیان نماید. روش تحقیق مجموعه ای از قواعد و ابزار و راه های معتبر (قابل اطمینان) و نظامیافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است. در این فصل ابتدا روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش توضیح داده شده است، سپس جامعه آماری و نمونه آماری معرفی خواهد گردید، آنگاه ابزارهای اندازه گیری و در نهایت شیوه تجزیه وتحلیل داده ها معرفی میگردد.