اخوان در مقاله ای با عنوان بررسی رابطه بین خلاقیت و انگیزه افراد برای نوآوری در سازمانهای پژوهشی در پژوهشکده پردازش هوشمند علائم در سال ۱۳۹۱ پرداخته شد. زمینه این تحقیق این بود که در زمان حاضر که مدیران و رهبران سازمانهای پژوهشی با موقعیت جدید و تغییرات فزایندهای در امور مواجه هستند، تنها سازمانهایی به توفیق دست خواهند یافت که بتوانند با بهره گیری از انگیزه کارکنانشان، به مواجهه سریع و خلاقانه با شرایط جدید بپردازند. هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین میزان خلاقیت و انگیزه افراد برای به کار گیری نوآوری در محیط کاری در سازمانهای پژوهشی با انجام مطالعه موردی در پژوهشکده پردازش هوشمند علائم انجام شده است. بدین منظور پس از بررسی ادبیات موضوع و تنظیم فرضیات پژوهش، به «انگیزه به کار گیری نوآوری و ابتکار در شغل » و « خلاقیت رندسیپ» از دو پرسشنامه استاندارد منظور انجام تحقیق استفاده شد.روش انجام این تحقیق توصیفی-همبستگی میباشد و در انتخاب نمونه نیز با بهره گیری از جدول مورگان از روش تصادفی ساده استفاده شده است. پرسشنامه های مربوطه با بهره گرفتن از نرم افزار اس پی اس اس و با بهره گرفتن از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان میدهد که ارتباط معنادار قوی و مثبتی بین میزان خلاقیت و انگیزه به کارگیری نوآوری در افراد وجود دارد. همچنین ارتباط این دو عامل با ویژگیهای فردی، میزان مشارکت در پروژه های نوآورانه و تعداد جلسات شرکت در کارگاه آموزشی تفکر خلاق برگزار شده در پژوهشکده سنجیده شده است. همچنین استفاده از نتایج تحقیق، راهکارهایی برای ارتقای توانمندی خلاقیت پژوهشگران، ارتقای انگیزه آن ها برای استفاده از نوآوری در محیط کاری و بهبود روند نوآوری در پژوهشکده جامعه هدف و سایر مراکز مشابه ارائه شد.
حسینیان و همکاران (۱۳۸۴) طی پژوهشی با هدف بررسی رابطه ابعاد شخصیت با انگیزه به کارگیری ابتکار و نوآوری شغلی با جامعه آماری مدیران آموزشی در شهر اصفهان، به این نتیجه رسیده اند که بین ابعاد شخصیت با انگیزه به کارگیری ابتکار و نوآوری شغلی مدیران، همبستگی وجود دارد و دریافته اند که افرادی که دارای شخصیت فعال هستند به ابتکار و نوآوری در سازمان آموزشی تمایل دارند و اهمیت زیادی به ابتکار و نوآوری در کار خود میدادند و انگیزه بیشتری برای به کارگیری ابتکار و نوآوری در امر آموزش و پرورش دارند، در حالی که مدیران دارای شخصیت منفعل انگیزهای برای به کارگیری ابتکار و نوآوری در کار خود را ندارند چون این دسته از مدیران فعالیت کمتری انجام میدهند، همیشه از دیگران پیروی میکنند و به پیروی و تقلید کردن عادت دارند. در نتیجه هیچ گونه انگیزهای برای ابتکار و نوآوری در کار ندارند و نمیتوانند در امر مدیریت به عنوان فردی موفق و مفید عمل کنند. همچنین مدیران آموزشی که دارای شخصیت پرخاشگر هستند نمیتوانند از ابتکار و نوآوری در محیط شغلی خود استفاده کنند. در نتیجه داشتن شخصیت پرخاشگر میتواند مانند سدی در راه پیشرفت فرد عمل کند.
البرزی در مطالعه ای با عنوان تبین رابطه انگیزش و خلاقیت با توجه به تفاوت های فرهنگی در مدارس شیراز و اصفهان در سال ۱۳۹۳ پرداخته است. این مقاله بر مبنای دیدگاه روا نشناسان اجتماعی خلاقیت، نقش تفاو تهای فرهنگی را در تفکر خلاق بر اساس انگیزش بررسی کردهاست. بدین منظور پژوهش به بررسی نقش انگیزش بر خلاقیت و نقش فرهنگ بر خلاقیت با توجه به تفاو تهای فرهنگی م یپردازد. پژوهش حاضر در پارادایم کیفی با رویکرد توصیفی– تفسیری و توصیفی-استتناجی انجام شده است. تأکید نظری پژوهش حاضر بر نظریه آمابلی است که معتقد است خلاقیت از سه بعد مهار تهای اطلاعاتی، مهار تهای خلاقانه و انگیزش تشکیل شده است که در بین این سه بعد، انگیزش اهمیت به سزایی دارد. تحلیلها و بررسی ها نشان داده است که مطابق اصل افزایشی انگیزش درونی و بیرونی سطح انگیزش اولیه، نوع انگیزش بیرونی و زمان ارائه انگیزش بیرونی، بر آغاز، ادامه و پایان چرخه خلاقیت نقش دارند. با توجه به آنکه انگیزش بیرونی در جوامع جم عگرا از جمله ایران اهمیت به سزایی دارد و نمیتوان نقش آن را در فعالیتهای تحصیلی و خلاقانه افراد نادیده گرفت، شناخت شرایطی که استفاده از برانگیزانند ههای بیرونی در آن منجر به پرورش خلاقیت گردد، ضروری است. تحلی لهای انجام شده حاکی از آن است که اگر انگیزش بیرونی به جای کنترل و بازدارندگی، جنبه اطلاع دهی داشته باشد، اگر سطح انگیزش درونی اولیه فرد برای شروع چرخه خلاقیت بالا باشد و اگر این مشوقها و برانگیزاننده ها در انتهای فعالیت خلاقانه ارائه شوند نه تنها
-
- dec ↑
-
- gilford ↑
-
- Jino& arili ↑
-
- Rabins ↑
-
- King & Anderson ↑
-
- Lotanz ↑
-
- Michel, ↑
-
- Shatok ↑
-
- Renko ↑
-
- Crabner ↑
-
- ۱ Shally& Ghlson ↑
-
- Mumford ↑
-
- ۱٫sleep on the problem ↑
-
- Woodman R., Sawyer J ↑
-
- David Malone ↑
-
- vilson,1956 & corchfild ↑
-
- Torens ↑
-
- Gayij & berlayner ↑
-
- mamford ↑
-
- ۱ verman,1981 ↑
-
- Hersi & belanchard ↑
-
- rabins ↑
-
- Riv& janmarshal ↑
-
- Dil ↑
-
- hersi belanchard ↑
-
- ۱ rabins ↑
-
- rabins ↑