نیاز خانی (۱۳۹۴): در این تحقیق، رابطه بین سود هدف، پاداش مدیران و چسبندگی هزینه ها در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران را مورد ارزیابی قرار گرفت. تحقیق موردنظر از جهت هدف، یک تحقیق کاربردی است. ازلحاظ نوع طرح تحقیق به جهت تکیهبر اطلاعات تاریخی، پس رویدادی است و روش استنتاج آن استقرایی و از نوع همبستگی بود. در این راستا از سود هدف، انگیزه های مدیران و سود کسبشده ناشی از انگیزه های مدیران به عنوان متغیرهای مستقل اصلی و از نسبت داراییها به درآمد فروش، نسبت کل کارمندان به درآمد فروش و نرخ رشد درآمد شرکت به عنوان سایر متغیرهای مستقل استفاده شده است. تحقیق حاضر شامل یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی میباشد. جامعه مطالعاتی پژوهش حاضر شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در طی یک دوره پنجساله (سالهای ۱۳۹۲-۱۳۸۸) میباشد. درنهایت با توجه به محدودیتهای تحقیق اطلاعات مربوط به ۶۵ شرکت جمع آوری گردید و سپس با بهره گرفتن از جدول مورگان تعداد ۵۷ شرکت به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. جهت مستندسازی نتایج تجزیهو تحلیل آماری و ارائه راه حل های نهایی، محقق از شیوه آماری با بهره گرفتن از نرمافزارهای SPSS و Eviews اقدام به تجزیهو تحلیل سؤالات و فرضیات نموده است.
فرضیههای تحقیق با بهره گرفتن از رگرسیون خطی مرکب و آزمونهای F و t تحلیلشدهاند. تحلیل روابط بین متغیرها نشان داد:
-
- بین چسبندگی هزینه ها با انگیزه های مدیران، رابطه معکوسی وجود داشته است.
- بین چسبندگی هزینه ها و سود هدف، در جامعه آماری یا شرکتهای منتخب بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری یافت نگردید.
پیشینه تحقیقات خارجی
اندرسون، بنکر[۱۶] (۲۰۰۳) به بررسی چسبنده بودن هزینه های اداری، عمومی، فروش پرداختند. در این مقاله مدل اصلی بررسی چسبندگی هزینه ها ارائه شد که در مقالات بعدی مورداستفاده دیگر محققان قرار گرفت. شواهد تجربی این تحقیق نشان میدهد که سرعت افزایش در برخی از هزینه ها در هنگام افزایش سطح فروش، بیشتر از سرعت کاهش در سطح هزینه ها در هنگام کاهش سطح فردی است.
چسبندگی هزینه های توزیع و فروش و عمومی و اداری تحقیق دیگری از بنکر و اندرسون و راجیو بررسی شده است. فرضیه اصلی این تحقیق چسبندگی هزینه های توزیع و فروش و عمومی و اداری میباشد. پس از جمع آوری داده های مربوط به هزینه های توزیع و فروش و عمومی و اداری و درامد فروش ۷۶۲۹ شرکت آمریکایی در یک دوره ۲۰ سال (۱۹۷۹ تا ۱۹۸۸) ارتباط بین هزینه ها و فروش از طریق رابطه رگرسیون چند متغیر موردبررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق فرضیه اصلی تحقیق را پذیرفته و هزینه های توزیع و فروش و عمومی و اداری شرکتهای جامعه آماری تحقیق را چسبنده میداند. نتایج آن ها به شرح زیر میباشد:
۱٫ چسبندگی هزینه های توزیع و فروش و عمومی و اداری بهمرورزمان از بین میرود.
۲٫ اگر سطح فعالیت کاهش پیدا کند چسبندگی هزینه های توزیع و فروش و عمومی و اداری نیز کاهش مییابد.
۳٫ هزینه های توزیع و فروش و عمومی و اداری در زمان رشد اقتصادی بیشتر چسبندگی نشان میدهند.
۴٫ میزان چسبندگی هزینه های توزیع و فروش و عمومی و اداری ارتباط مستقیمی با میزان داراییهای یک شرکت دارد.
۵٫ میزان چسبندگی هزینه های توزیع و فروش و عمومی و اداری ارتباط مستقیمی با تعداد کارکنان دارد.
نتایج این تحقیق نشان میدهد که با افزایش ۱% در درامد فروش شرکتها هزینه های توزیع و فروش و عمومی ۵۵% افزایش مییابند، اما با کاهش ۱% در درامد تنها ۳۵% کاهش مییابند؛ بنابرین هزینه های توزیع و فروش و عمومی و اداری شرکتهای جامعه موردتحقیق میباشند.
سابرا مانیام و ویدن میر[۱۷] (۲۰۰۳) در تحقیقی به ارتباط میزان تغییرات فروش با چسبندگی هزینه ها پرداختند. آن ها همچنین تأثیر شرایط مختلف اقتصادی همچون نرخ تولید ناخالص ملی و ویژگیهای متفاوت شرکتها مانند جمع داراییها و تعداد کارکنان شرکت را بر شدت چسبندگی هزینه ها آزمون نمودند. یافته های آن ها نشان میدهد، در دوره های رشد اقتصادی، شدت چسبندگی بیشتر است و در دوره هایی که در دوره قبل از آن کاهش درآمد رخداده است، شدت چسبندگی کاهش مییابد. همچنین با افزایش نسبت جمع داراییها به فروش و با افزایش تعداد کارکنان شرکتها، شدت چسبندگی هزینه ها افزایش مییابد. تحقیقات اخیر نشان میدهد که هزینه های توزیع و فروش و عمومی و اداری و بهای تمامشده کالای فروش رفته جز هزینه های چسبنده میباشند. این تحقیق که در ایالت تگزاس امریکا انجامگرفته است. در این تحقیق رفتار هزینه ها در سطوح مختلف تغییر درآمد فروش موردبررسی قرار میگیرد. نتایج این تحقیق به شرح زیر میباشد:
۱٫ هزینه های توزیع و فروش و عمومی واداری و بهای تمامشده کالای فروش رفته در سطوح پایین تغییر درآمد فروش چسبنده نیستند.
۲٫ میزان چسبندگی هزینه ها در صنایع مختلف با یکدیگر متفاوت است.
نتایج این تحقیق نشان میدهند که هزینه های توزیع و فروش و هزینه های عمومی و اداری و بهای تمامشده کالای فروش رفته وقتی درآمد فروش تغییرات کمی داشته باشد (کمتر از ۱۰%)رفتار چسبندگی ندارند اما وقتی درآمد فروش بیش از ۱۰%تغییر کند چسبندگی این هزینه ها نمودار میشود.
در تحقیقی از بالکریشنان[۱۸]، پیترسون[۱۹] و سادستروم[۲۰] (۲۰۰۴)تأثیر تغییر در حجم فعالیت بر میزان چسبندگی هزینه ها موردبررسی قرار گرفته است. در این تحقیق عنوان میشود که این مدیریت یک شرکت است که ترجیح میدهد در زمان افزایش سطح فعالیت هزینه ها را بالا ببرد اما در زمان کاهش فعالیت، مدیریت چندان علاقهای به کاهش هزینه ها نشان نمیدهد. در این تحقیق تأثیر دو عامل بر این رفتار مدیریتی (که باعث چسبنده بودن هزینه میشود) موردبررسی قرار گرفته است.
۱) میزان تغییر در سطح فعالیت: پاسخ مدیریت به تغییرات حجم سطح فعالیت بیشتر در افزایش میزان هزینه ها مستتر میباشد اما در زمان تغییرات اندک سطح فعالیت پاسخ مدیریتی بیشتر به صورت کاربری بیشتر داراییها نمودار میشود.
۲) میزان استفاده از ظرفیت: اگر شرکت در بالاترین سطح ظرفیت تولیدی خود قرار داشته باشد رفتار مدیریتی به گونهای خواهد بود که باعث چسبندگی هزینه ها میشود، یعنی در سطوح بالای فعالیت مدیریت هزینه ها را افزایش میدهد اما در زمان کاهش سطح فعالیت تلاشی برای کاهش هزینه ها نمیکنند.