صادقی و همکاران(۱۳۹۰)، در تحقیق خود با عنوان ارزیابی نقش و تأثیر استراتژی بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مشتریان در مؤسسات مالی و اعتباری انصار در ایران
بر اساس نمونه آماری ۱۹۶ نفری از مشتریان نتیجه میگیرد که: استفاده از سیستمها و تجهیزات مطلوب آموزش به مشتری و کارکنان به منظور بالا بردن سطح بهره وری و کیفیت خدمات بانکداری میتواند عامل اصلی برای بالابردن سطح رضایت و وفاداری مشتری در صنعت بانکداری باشد، همچنین خلاقیت و نوآوری مدیران و کارکنان صنعت بانکداری در بخشهای خصوصی و دولتی میتواند عاملی جهت خدمت به مشتری باشد.
صادقی(۱۳۹۱)، در تحقیق خود با نام بررسی عوامل تأثیر گذار در حفظ و جذب مشتریان دریافتند که هدف حفظ و تقویت مشتریان فعلی، احیای مشتریان از دست رفته، جذب مشتریان جدید به این نتیجه رسیدند که نحوه برخورد کارکنان، دسترسی سریع مشتریان به بانک، سرعت ارائه خدمات، وضعیت ظاهری و آراستگی بانک، اعتبار بانک، میزان سود پرداختی به سپردهها بیشترین و هزینه کارمزد تسهیلات کمترین تأثیر را بر ترجیحات مشتریان در انتخاب بانک را دارند.
پاک قلب محمدی(۱۳۹۱)، در تحقیقی تحت عنوان بررسی عوامل مؤثر بر ترجیحات مشتریان در انتخاب یک بانک خصوصی (مطالعه موردی شهر رشت) این موارد را عنوان کرد که: تأثیر خدمات گسترده بانکی، امکان دسترسی سریع، نمای ظاهری بانک، اعتبار بانک، سرعت عمل، فناوری جدید روز، برخورد کارکنان، سود پرداختی به سپردهها و هزینه کارمزد تسهیلات بر ترجیح مشتریان مؤثر است. همچنین بین نظر مشتریان با توجه به سن، شغل، مدرک تحصیلی و نوع حساب بانکی، برداشتها متفاوت است.ولی با توجه به شرایط نحوه برخورد کارکنان و امکان دسترسی سریع مشتریان به بانک و سرعت عمل کارکنان، به ترتیب از مهمترین عوامل ترجیحات مشتریان شناخته شد.
تجریشی(۱۳۹۱)، در تحقیق خود با نام عوامل وفاداری مشتریان در انتخاب بانک هاگفته که زمانی که مشتریان از یک فرایند تصمیم گیری پیروی نمی کنند ولی به بانک وفادارند، توصیه می شود که مشتریان بیشتری از طریق تبلیغات، تصویر سازی، تبلیغات دهان به دهان جذب شوند. در این وضعیت احتمالأ تعداد مشتریان مهمتر از میزان سود رسانی آن ها میباشد ولی نکته آن دسته از مشتریانی که بر مبنای تصمیم گیری و وفاداری به بانک پا پیش میگذارند بانک نیز باید به آن ها توجه بیشتری داشته باشد. همچنین رقابتی سخت و پر هزینه و پر چالش، دانستن و درک ترجیحات مشتریان، چگونگی ادراک مشتریان از خدمات ارائه شده، تمایل و عدم تمایل مشتریان برای تکرار خرید و یا ارائه توصیه های مثبت به دیگران اهمیت حیاتی مییابد. به بیان دیگر، باید ساز و کار و عوامل تأثیر گذار بر ترجیحات مشتری شناسایی گردد تا تلاش ها و سرمایه گذاری های صورت گرفته بر متغیرهای درست متمرکز شوند تا بهترین نتیجه برای بانک ها حاصل شود.همچنین در تحقیقاتی که بر اساس پرسش های پیش آمده در مرکز تحقیقات بانک سینا جهت گیری و اجرا شده است و امیدواری هایی جهت ارائه خدمات بهتر به مشتریان بیان شده است، نشان داده شده که یکی از اقدامات اولیه بانک بازاریابی و تمرکز بر تبلیغات و اقدامات جهت جذب مشتریان جدید و بیشتر است. و سپس انجام اقدامات بازاریابی، حفظ مشتریان، افزایش درگیری آن ها و حصول سود بیشتر از آن ها در دراز مدت را هدف قرار داده است.
تجریشی (۱۳۹۱)، در تحقیق دیگری با نام عوامل مؤثر بر ترجیحات مشتریان بیان کردهاست که اقدامات بازاریابی از هدفی به هدف دیگر متغیر میباشد.نکته دیگری که دهن افراد را درگیر میکند این است که مشتریان برای انتخاب بانک تصمیم جدی انجام نمی دهند. بلکه تنها یک بانک را بر اساس احساسات یا مسافت از محل کار یا زندگی خود انتخاب میکنند. بسیاری بر این باورند که برخی بانک ها نظیر ملت، ملی، تجارت، صادرات، رفاه کارگران،صنعت و معدن از نظر کیفیت خدمات، رفتار کارکنان، سرعت و… تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. بنابرین، این پرسش در ذهن محقق ایجاد شد که آیا واقعأ شرایط این گونه است ؟ آیا مشتریان برای انتخاب بانک تصمیم گیری سازمان یافته انجام میدهند یا به صورت کاملأ تصادفی است ؟ چه متغیرهایی بر تصمیم گیری آگاه یا نا آگاه مشتریان اثر میگذارد؟
درزی(۱۳۹۱)، در تحقیقی به نام عوامل درون و برون سازمانی مؤثر بر جلب رضایت مشتری در مؤسسه مالی و اعتباری صالحین به این نتیجه رسیدند که عوامل پنج گانه درونی کارکنان، قیمت،امکانات فیزیکی، خدمت (محصول)، فرآیندها و همچنین عوامل چهار گانه بیرونی مکان، برند(تصویر)، بازاریابی، کانالهای ارتباطی غیر حضوری بر جلب رضایت مشتریان اثر میگذارد.
نجفی و نجاحی(۱۳۹۲)، در تحقیقی پیرامون شناسایی و نیازسنجی مشتریان بانکداری اختصاصی بانک اقتصاد نوین بیان میکند میزان تأثیر جنسیت بر ترجیحات مشتریان در خرید محصول سپرده سرمایه گذاری در بانکهای خصوصی صحبت کردهاست که جنسیت با خرید سپردههای سرمایه گذاری رابطه مستقیم دارند،
۲-۵-۲- تحقیقات خارجی
کافمن (۱۹۷۶)[۵۱]، موثرترین عوامل انتخاب بانک در ایالات متحده امریکا عبارت بود از: نزدیکی بانک به محل کار و سکونت، کیفیت خدمات بانک، عمق روابط بانک با مشتریان
شاپیرو(۱۹۸۵)[۵۲]، ترویج اطلاعات مربوط به مشتریان جهت برآورده ساختن نیازهای بازار به شکل عملی وجود حس تعهد نسبت به برنامه های مربوطه در سراسر سازمان
مارتنسون(۱۹۸۵)[۵۳]،در تحقیقی دیگر مکان بانک، سهولت و امکان تسهیل وام، توصیه و نفوذ والدین، مهمترین عوامل در انتخاب بانک شناسایی شدند.
اولسون(۱۹۸۸)[۵۴]، ترجیح مشتری ناشی از نگرشی است که نسبت به یک فعالیت، یا ایدهای خاص دارد پس نگرشی که مشتری نسبت به دریافت سود از میزان سپردههای خود دارد عامل مهمی در انتخاب نوع بانک میباشد.
زیتمن(۱۹۹۰)[۵۵]، بر مبنای تحقیقات بازاریابی در کشور آمریکا چنانچه یک مشتری از سازمان ناراضی باشد به طور متوسط این نارضایتی را برای حداقل ۹ نفر بازگو میکند حال آنکه یک مشتری وفادار به ندرت رضایت خود را برای بیشتر از ۳ تفر عنوان میکند. وجود چنین آمارهایی باعث استفاده از استراتژیهای تهاجمی و صرف هزینه فراوان جهت تبلیغات و جذب مشتریان میباشد.
کوهیل و جاورسکی(۱۹۹۲)[۵۶]، جمع آوری اطلاعات مربوط به مشتریان و استفاده از این اطلاعات در مراکز مربوطه
راکرت(۱۹۹۲)[۵۷]، به دست آوردن اطلاعات در مورد مشتریان و تدوین استراتژی به منظور برآورده ساختن این نیازها
کاتلر(۱۹۹۳)[۵۸]، پنج نوع شرکت وجود دارد:
آن هایی که باعث خلق تغییرات می شود.
آن هایی که فکر میکنند باعث خلق تغییرات میشوند
آن هایی که فقط تماشاچی تغییرات هستند
آن هایی که از تغییرات به وجود آمده شگفت زده میشوند یکی از ارزشمند ترین کمکهای بازاریابی نوین به شرکتها این است که دیدگاه آن ها را از فرآورده محوری به بازار و مشتری محوری تبدیل کردهاست
پاول جی هافمن (۱۹۹۴)[۵۹]، صنعتی بودن یک کشور با ساختن کارخانهها فریبی بیش نیست.بازار سازی است که کشورها را صنعتی میکند
هافمن (۱۹۹۴)، شرکتها نمیتوانند به شما (کارکنان) تضمین شغلی دهند.این کار تنها از عهده مشتریان ساخته است