Eaton
تاًثیرات ملی روزنامه، تلویزیون و مجله خبری بر ۱۱ موضوع فردی مختلف در ۴۲ ماه دهه ۱۹۸۰
برسیوس و کپلینگر۱۹۹۰
Bruises & Kiplinger
مطالعه بر روی تاًثیر اخبار تلویزیون آلمان بر ۵ موضوع عمومی
لاسورداو و واندا ۱۹۹۰
Lasorda & Wanda
تاًثیر اخبار تلویزیون، روزنامه و تجربه شخصی و میان فردی روی برجستگی ۱۳ موضوع عمومی
راجرز، دیرینگ و چانگ
Rogers, Dearing & Chang
تاًثیر روزنامه و اخبار تلویزیون بر افراد در دهه ۱۹۸۰
شاو و مارتین ۱۹۹۲
Shaw & Martin
نقش برجستهسازی روزنامه و اخبار تلویزیون بر برجستگی ۴ موضوع اجتماعی
واندا و هو ۱۹۹۴
Wanda & Hu
اختلاف فاصله زمانی در برجسته سازی تاًثیر روزنامهها، اخبار تلویزیون و اخبار مجلات
رابرتس، اندرسن و مک کومز ۱۹۹۴
Roberts, Anderson & Mc Combs
تاًثیر برجستهسازی تبلیغات سیاسی بر روی اخبار تلویزیون و روزنامهها
کنل، لیاناس و ری ۱۹۹۶
Connell, Lianas & Rey
تاًثیر روزنامهها و تلویزیون بر روی موضوعات جمعی در پامپلونا، اسپانیا
زو ۱۹۹۷
Zu
اختلاف کم و تاًثیر برجستهسازی زیاد روی ۴ موضوع ملی ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۴
۲-۷-۲-۲- مدل های دروازه بانی یا گزینشگری:
۱-۲-۷-۲-۲- مدل دروازه بانی وایت:
همه کسانی که در رسانه های خبری در کار تهیه اخبار، گزینش و انتشار آن ها تلاش میکنند ، “گزینشگر” یا “دروازه بان” نامیده میشوند. اصطلاح گزینشگری را اولین بار “کورت لوین” به کار برد. او این مفهوم را مشابه تصمیم هایی دانست که خانمی خانه دار برای خرید مواد اولیه مورد نیاز اتخاذ می کند.
لوین خاطرنشان ساخت که اطلاعات همانند کالاها همیشه در مجراهایی قرار می گیرند که حاوی “منطقه دروازه” است؛ منطقهای که در آنجا دروازه بان بر اساس مقررات بیطرفانه یا شخصی تصمیم میگیرد که اطلاعات یا کالاها اجازه ورود به مجرا را داشته باشد یا خیر؟
یکی از مدلهای معروف معرفی شده، مدل دروازه بانی وایت است. ریشه این مدل از اثری است که کورت لوین در سال ۱۹۴۷ سه سال پس از اظهارات لوین درمورد تصمیم گیری درباره ی خرید غذای منزل منتشر کرد. این مدل براین اصل استوار است که اطلاعات باید از طریق کانال هایی که دارای بخش های دروازه بانی است به گردش در بیاید.
افرادی در مجراهای رسانه ها وجود دارند که به عنوان دروازه بان عمل میکنند و به پیام اجازه ی انتشار و حرکت در متن جامعه رامی دهند.
بعدازوایت، فردی به نام”مکلین” به همراه “وسلی” مدل او را کاملترکرد و به جایی که دروازه بان، چند دروازه بان را در مدل خود قرار داد. الگوهای آن ها از این قرار است:
مدل مک لین درباره ارتباطگران حدواسط در گردش خبر که عبور خبر از دروازه بانان مختلف را نشان میدهد.
مهمترین عمل دروازه بانی ممکن است پیش از رسیدن خبر به دبیرتلکس روزنامه اتفاق بیفتد. این وضعیت به ویژه در مورد اخبار خارجی که تصمیمات خبری جهانی در دفاتر اصلی سرویس های بزرگ تلکس گرفته می شود، صدق می کند.
دروازهبانی بیش از گزینش یا رد خبر است، زیرا واسطه ها اغلب شکل و محتوای اخباری را که سفر را به سلامت به پایان میرسانند، دگرگون میکنند.
دروازهبانی رسانه خبری پایان نمییابد، زیرا گیرنده اولیه به مثابه دروازهبان برای دیگران عمل می کند.
بازخورد اغلب مکرر و تأخیری است.
این مدل ارزش خبری را مهم میداند و خبرنگار را منبع اولیه میداند. (نصراللهی، ۳۹)
۲-۲-۸-۲-۲- دروازه بانی خبر در تلویزیون
وجود عناصری چون نوشتار، صدا، تصویر و گرافیک می تواند تمام حواس پنجگانه بیننده تلویزیون را هنگام پخش خبر به سوی صفحه دستگاه گیرنده جلب کند.
در دروازهبانی خبر تلویزیون علاوه بر خبرنگار، دبیر سرویس و سردبیر میتوان از گوینده خبر، تصویر بردار، صدابردار، طراح و گرافیست صحنه نیز نام برد.
در واقع انتشار اخبار تلویزیونی بدون حضور چنین دروازهبانانی مقدور نخواهد بود. تلفیق هنرمندانه انتخابها و گزینشهای این عوامل به خبر تلویزیونی قدرت تصمیمگذاری بر بینندگان میبخشد.
هر چند ممکن است تصور شود که افزایش تعداد دروازه بانان خبر در یک رسانه، امکان انتخابهای چندگانه و احتمال حذف قسمت هایی از یک خبر را فراهم میآورد؛ اما نباید فراموش کرد که اگر دروازهبانان از شم خبری مناسب برخوردار باشند و در جهت یک هدف سازمانی و توجه به نیاز مخاطب گام بردارند، گزینش آن ها مقبول نظر مخاطب واقع خواهد شد.
در بررسی تطبیقی دروازهبانی خبر در وسایل ارتباط جمعی فصل مشترک همه آن ها تأثیر ساکنان اناق خبر در انتخاب اخبار است، اما تفاوت های عمده آن ها را میتوان در دوازده شیوه خبرنویسی و انتشار اخبار دسته بندی کرد. (ملکی،۱۳۸۳؛ ۱۲۱-۱۳۷)
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۱-۳-شمای تحقیق:
در این تحقیق محقق به دنبال چگونگی پوشش دهی اخبار تلویزیون در نهمین دوره انتخابات مجلس در دوازدهم اسفند ماه سال ۹۰ میباشد که اخبار پنج شبکه یک، دو، سه، تهران و شبکه خبر سیما به ترتیب در ساعات پخش ۱۹، ۲۰:۳۰ ، ۲۲، ۲۴ و ۱۳ با پخش گزارش، تفسیر، مصاحبه مورد بررسی قرار میگیرد و هدف از انجام این تحقیق این است که آیا رسانه ملی با پخش اخبار در ساعات خبری مدنظر تا چه حد توانست اخبار انتخابات را پوشش دهد و کدام ارزشها و عناصر خبری را بیشتر مدنظر داشته است.
متغیرهای اصلی این طرح اخبار و شبکه های خبری، انتخابات، ارزشها، سبک ها، عناصر، منابع خبری و .. است.
در این بخش یعنی بخش روش شناسی، شیوه پژوهشی، ابزارها، متغیرها و شاخص های مناسبی که بر اساس پیشینه تحقیقاتی و مبانی نظری برای تحقق بخشیدن به جنبه عملی پژوهش تنظیم شده است، همراه با جامعه آماری مورد نظر در روش نمونه گیری از آن ارائه می شود.
۲-۳- سوال اصلی تحقیق:
با توجه به اینکه تحقیق حاضر از نوع اکتشافی است و بر آشکار ساختن جنبه ها و زوایای گوناگون اخبار در پنج شبکه خبری یک، دو، سه، تهران و شبکه خبر به ترتیب در ساعات پخش ۱۹، ۲۰:۳۰، ۲۲، ۲۴ و ۱۳ در خصوص انتخابات مجلس نهم تأکید دارد، پس فر ضیه خاصی مطرح نیست و به جای فرضیه از سوالات تحقیق استفاده می شود و سؤالهای تحقیق به شرح زیر است:
تحقیق در پی پاسخ به این سوال اصلی است اخبار انتخاباتی پخش شده در ایام مدنظر از لحاظ محتوا چگونه بوده است و بیشتر چه نوع ارزشهای خبری را مورد تأکید قرار داده است؟
سئوالات فرعی تحقیق:
-
- آیا اخبار پخش شده در سه شبکه تلویزیونی مدنظر در خصوص انتخابات مجلس نهم از جامعیت لازم برخوردارند؟
-
- خبرهای گزارش پخش شده دارای چه ارزش خبری است؟
-
- جند درصد از خبرها معطوف به شهرستانها و فعالیتهای انتخاباتی در آنجا بوده است؟
-
- اخبار انتخاباتی چه موضوعاتی را در بر میگیرد؟
-
- چه عناصر خبری بیشتر در اخبار تکرار شده است؟
-
- عمده منابع خبری در اخبار پخش شده در این مدت مد نظر در پنج شبکه ۱،۲، ۳، ۵ (تهران) و ۶ (شبکه خبر) کداماند؟
-
- آیا مصاحبه های پخش شده در خصوص انتخابات بیشتر مردمی بود یا مسئولین؟