اثرات موسیقی بر سیستم عصبی و بر تمامی ارگانهای بدن موجب استفاده وسیعی ازآن برای درمان شده است. به طور مثال آثار مثبت موسیقی درمانی در ایجاد هنجارهای رفتاری دانش آموزان مبتلا به اتیسم (برنال[۴۲]، ۱۹۹۹) و نقش گوش دادن ملایم در کاهش تنش عصبی، به اثبات رسیده است.
در مجموع موسیقی کاربردهای فراوانی دارد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
- پیشگیری، آموزش و یادگیری
-
- کاهش دردهای گوناگون پزشکی
-
- کاهش تنشها و نگرانیهای ناشی از جراحی، آسیبها و بیماریها
-
- توانبخشی بعد از جراحی، آسیبها و تصادفات
-
- کاهش خستگی حاصل از گرفتگی عضلانی و کارکرد ماهیچهها
-
- کاهش عوارض جانبی داروها
-
- کاهش مدت استفاده از داروها
- کاهش مدت بستری بودن فرد( جوچیمیز[۴۳]،۲۰۰۵).
بخش دوم: لکنت
۲-۲-۱ ماهیت لکنت
گفتار فرایند سادهای نیست بلکه نیازمند حرکات هماهنگ، سریع و ظریف اندامهای گویایی میباشد. علاوه بر این، زمانبندی دقیق عضلات برای تنفس و تولید صوت جهت گفتار ضروری است.عوامل زیادی می توانند این فرایند را در انسان به علل شناخته یا ناشناخته دچار اختلال و آسیب گرداند؛ لکنت یکی از این عوامل مهم و شناخته شده در زمینه تواناییهای زبانی و گفتاری میباشد(اسلامی، امیری، تقاء و اسلامی، ۱۳۸۸) .
«اختلال گفتار شامل ناتوانی در ایجاد و کنترل صداها و کلام (شمرده سخن گفتن) و ناتوانی در حفظ ریتم گفتار (گفتار سلیس) است. اختلال زبانی شامل هر دو اختلال گفتاری و زبانی است که باعث ضعف در هماهنگی بین تنفس و مکانیزم صدا، ناتوانی در ادای کامل جملهها و کلمات و در نتیجه مشکلات عاطفی و اجتماعی می شود»(زاده محمدی؛ ۱۳۸۸: ۷۱).
اختلالات گفتاری به آسیب در صوت، تولید صداهای گفتاری و روانی کلام گفته می شود که به دلیل تأخیر یا آسیب در مکانیسم کنترل حرکتی گفتار در سیستم اعصاب مرکزی یا محرکهای زبانی نامناسب و بد استفاده کردن از سیستم تولید صوت ایجاد می شود(سلیمانی،محمدی، خزایی، ارتیاحی؛ ۱۳۹۰). هر نوع اختلال یا ناهنجاری که در فرایندهای طبیعی تولید و درک زبان، اعم از مهارت های شنیداری، گفتاری، خواندن یا نوشتن، به وجود آید. اختلالات زبانی از نظرمنشاء به دو گروه اختلالات رشدی و اختلالات اکتسابی تقسیم میشوند: اختلالات رشدی زبان که از آغاز تولد در مرحل مختلف رشد در یادگیری مهارت های مختلف زبانی ظاهر میشوند و خود به دو گروه مرکزی و عضوی تقسیم شوند. در اختلالات مرکزی، نوعی آسیب یا ضایعه در دستگاه مرکزی اعصاب، منشاء اصلی اختلال زبانی است، در حالی که در اختلالات عضوی نوعی نقض عضو از قبیل شکاف لب، شکاف کام و یا هر نوع نقض عضو در اندامهای گویایی موجب اختلال می شود. در اختلالات رشدی سیر فراگیر زبان یا جنبهای از ساخت یا کاربرد زبان یا با تأخیر همراه است و یا به صورت غیرطبیعی است. در اختلالات اکتسابی زبان، فرد در نتیجه نوعی ضایعه مغزی و یا بیماری عصبی دچار اختلال زبانی می شود. انواع زبان پریشی در بزرگسالان از نمونه های اختلال اکتسابی زبان است(نیلی پور، دارویی، فرازی، عامری، صالحی، آذر مهری، ۱۳۹۲).
غالباً تمام کودکان ۲-۳ ساله هنگامیکه سخن گفتن را میآموزند، کمی لکنت دارند. بهخصوص زمانیکه غلیان مطالب در مغز طفل سریعتر از اعمال حرکت مربوط بدن انجام میگیرد و توانایی فکری کودک بیشتر از توانایی زبانی اوست. در صورتیکه در این گونه موارد دوستان یا والدین کودک مرتب سعی در تصحیح گفتار کودک خود داشته باشند، کودک کم کم حرف زدن را برای خود عذابی و حلقه معیوبی بدین ترتیب ایجاد می شود. ترس از لکنت باعث خودآگاهی شدید در مقابل پدر و مادر می شود و در نتیجه بر شدت لکنت می افزاید. این افزایش سبب از بین بردن امنیت و اعتماد بنفس کودک شده و این پدیده ادامه مییابد(بیرجندی،۱۳۶۲).
یکی از نظریات مطرح شده، در زمینه لکنت نقص در کنترل حرکتی گفتار است که در آن کنترل، زمانبندی و هماهنگی عضلات گفتار آسیب میبیند. شواهدی وجود دارد که لکنت در برخی ویژگیها با سایر اختلالات کنترل حرکتی مانند دیزآرتری، دیستونی و آپراکسی مشترک است. این ویژگیها عبارت از نوسانهای ترموری، تشدید علایم با افزایش پیچیدگی تکلیف و بهبودی با تمرین تکراری یا بهبودی در نتیجه گفتار کند، ریتمیک و زمانبندی شده میباشد. ناهنجاریهای دیگری نیز در کنترل حرکتی گفتار توسط تکنیکهایی مانند زمان واکنش، اغتشاش و مطالعات رفلکس در افراد دارای لکنت گزارش شده است بهعلاوه، اختلالات پردازش شنیداری نیز در افراد مبتلا به لکنت در مطالعات متعددی گزارش گردیده و در این مطالعات، تکالیف درد و شکل ادراکی صرف و ادراکی ـ حرکتی ارائه شده است. نتایج این مطالعات در دو حالت قابل دستهبندی هستند۱-درگیری صرف شنیداری و۲-درگیری توأم شنیداری – حرکتی، از سوی دیگر یافته های متعددی نیز حاکی از ارتباط بین لکنت و پردازشهای زبانی میباشد. به طور مثال نشان داده شده است که افزایش پیچیدگیهای نحوی با افزایش ناروانی همراه می شود و زمان شروع لکنت با رشد سریع مهارت های زبانی همزمان است (به نقل از نظری، جهان، مقدم سلیمی،۱۳۹۱).