بیشترین میانگین مؤلفه کارآمدی مربوط به معلمان مرد مدارس استثنائی میباشد ، اثر اصلی تفاوت جنسیت معنی دار نبود، بدین معنا که بین میزان کارآمدی معلمان زنان و مردان تفاوت معنادار وجود ندارد اما اثر اصلی تفاوت نوع مدرسه معنی دار است . بین دو گروه عادی و استثنائی تفاوت معنادار وجود دارد و تاثیر تعاملی گروه در جنسیت بر کارآمدی نیز معنیدار است . نتایج نشان میدهند که مردان از کارآمدی بیشتری برخوردارند .
بیشترین میانگین مؤلفه عزت نفس مربوط به معلمان مرد مدارس استثنائی میباشد همچنین اثر اصلی تفاوت جنسیت معنی دار نبود ، بدین معنا که بین میزان عزت نفس معلمان زن و مرد تفاوت معنادار وجود ندارد. اما اثر اصلی تفاوت نوع مدرسه معنی دار است . بین دو گروه عادی و استثنائی تفاوت معنادار مشاهده نشد وتاثیر تعاملی گروه در جنسیت بر عزت نفس نیز معنیدار نبود . نتایج نشان میدهند که عزت نفس در مدارس استثنایی بالاتر میباشد .
در مؤلفهی خلق مثبت و متغیر شادمانی بین اثرات اصلی و اثرتعاملی تفاوت معناداری مشاهده نشد .
نمودار ۴-۱ : تعامل بین گروه و جنسیت بر میزان شادمانی معلمان مدارس استثنائی و عادی
فرضیه چهارم
بین میزان رضایت شغلی معلمان مدارس استثنائی و عادی بر حسب جنسیت تفاوت معنادار وجود دارد .
به منظور بررسی این فرضیه از روش آماری آزمون تحلیل واریانس دوطرفه استفاده شد . نتایج در جداول۴-۵ و ۴-۶ ارائه شده اند .
جدول۴ -۵ : اطلاعات توصیفی مربوط به رضایت شغلی معلمان استثنائی و عادی بر حسب جنسیت
گروه
جنسیت
عادی
استثنائی
کل
میانگین
انحراف استاندارد
میانگین
انحراف استاندارد
میانگین
انحراف استاندارد
مرد
۷۲/۱۱۹
۲۷/۳۱
۷۹/۱۲۰
۶۹/۲۳
۲۲/۱۲۰
۸۹/۲۷
زن
۳۷/۱۱۷
۳۷/۲۳
۸۸/۱۲۷
۶۵/۱۹
۴۴/۱۲۳
۷۸/۲۱
کل
۹۴/۱۱۸
۷۹/۲۸
۸۸/۱۲۳
۲۰/۲۲
۴۵/۱۲۱
۷۰/۲۵
جدول۴-۶ : آزمون تحلیل واریانس دو طرفه برای مقایسه رضایت شغلی معلمان استثنایی و عادی بر حسب جنسیت
منبع واریانس
مجموع مجذورات
درجه آزادی
میانگین مجذورات
F
P
گروه
۷۰/۲۴۰
۱
۷۰/۲۴۰
۳۷/۰
NS
جنسیت
۷۶/۱۴۴۲
۱
۷۶/۱۴۴۲
۱۹/۲
NS
گروه ×جنسیت
۴۱/۹۵۸
۱
۴۱/۹۵۸
۴۶/۱
NS
خطا
۳۴/۱۱۹۱۶۲
۱۸۱
۳۵/۶۵۸
کل
۲۸۵۰۵۱۳
۱۸۵
-
- -oxford ↑
-
- -Hillz & Argil ↑
-
- -dopamine ↑
-
- -serotonin ↑
-
- -positive mood ↑
-
- -self-esteem ↑
-
- -Coleta ↑
-
- -Lykken ↑
-
- -Mack Gill ↑
-
- -Berenber ↑
-
- – Varet ↑
-
- -Welson ↑
-
- -Diener ↑
-
- -Benetal ↑
-
- -Argyle & Lu ↑
-
- -Mayers ↑
-
- – Gereli ↑
-
- -Hie ↑
-
- -Halman & Honck & Demore ↑
-
- -Rechrdes ↑
-
- -Potname ↑
-
- -Hopke ↑
-
- -Rabeinson & Draker ↑
-
- – Bendora ↑
-
- -Zakerman ↑
-
- -Meryam ↑
-
- – Stepto & Bolton ↑
-
- – Bedel & Motereye ↑
-
- -Soo & Lucas & Smite ↑
-
- -Brekman & Cotes & Yanofbolman ↑
-
- -Csikszentmihalyi ↑
-
- -Clark & Oswald ↑
-
- -Blench Floor ↑
-
- -Tighte & Pajet ↑
-
- -Lupri & Fridres ↑
-
- -Danis ↑
-
- -Mastekasa ↑
-
- -extraversion ↑
-
- -Dinner ↑
-
- -introverts ↑
-
- -psychoneurotic ↑
-
- -Bizer ↑
-
- -Kelmak & Ruf ↑
-
- Marjouri Iountal ↑
-
- -Ruth & Viligen ↑
-
- -Clark & osvald ↑
-
- -Ellis ↑
-
- -Ginzberg ↑
-
- -Locker ↑
-
- -Terz theory ↑
-
- -meaning of workproject ↑
-
- -motivation- hygiene theory ↑
-
- -Hertzberg ↑
-
- -Mc Gregor ↑
-
- -expectancy theory ↑
-
- -eguity theory ↑
-
- -Mc Cleland ↑
-
- -discrepancy theory ↑
-
- -Laver ↑
-
- -Lak ↑
-
- -role theory ↑
-
- -Aldfer ↑
-
- -domination positive motivation theory ↑
-
- -Parsons ↑
-
- -human relation theory ↑
-
- -Tinopol ↑
-
- -Rodsen & Velin ↑
-
- -Veenhoven ↑
-
- -Cooper ↑
-
- -Helen ↑
-
- -Leverly ↑
-
- -Harris ↑
-
- -Anglusc ↑
-
- -Stephen & Strack ↑
-
- -Francis ↑
-
- -Robak ↑
-
- -Sarni ↑
-
- -Cleip ↑
-
- -Komahanken & Kosono & Kapero ↑
-
- -Togya ↑
-
- -Zembylas ↑
-
- -Venhot ↑
-
- -Beek ↑
-
- – Oxford Happens Index ↑
-
- -Martin & Crosland ↑
-
- -Valiante ↑