نمودار ۶ – ۴ : توزیع درصدی مربوط به شغل پدر آزمودنی های شرکت کننده در پروژه حاضر
بیشترین درصد فراوانی ۴۴٫۲ % برای آزاد و کمترین ۴٫۲ % برای بیکار میباشد
جدول ۷ – ۴ : درصد و فراوانی مربوط به تحصیلات مادر آزمودنی های شرکت کننده در پروژه حاضر
تحصیلات مادر
فراوانی
درصد
درصد معتبر
درصد تجمعی
بیسواد
۳۳
۲۷٫۵
۲۷٫۵
۲۷٫۵
ابتدایی
۳۱
۲۵٫۸
۲۵٫۸
۵۳٫۳
سیکل
۲۲
۱۸٫۳
۱۸٫۳
۷۱٫۷
دیپلم
۲۸
۲۳٫۳
۲۳٫۳
۹۵٫۰
فوق دیپلم
۲
۱٫۷
۱٫۷
۹۶٫۷
لیسانس
۴
۳٫۳
۳٫۳
۱۰۰٫۰
مجموع
۱۲۰
۱۰۰٫۰
۱۰۰٫۰
جدول فوق بیانگر تحصیلات مادر آزمودنی هاست که بیشترین فراوانی ۳۳ نفر برابر ۲۷٫۵ % برای بیسواد و کمترین ۲ نفر برابر۱٫۷ % برای فوق دیپلم میباشد .
نمودار ۷ – ۴ : توزیع درصدی مربوط به تحصیلات مادر آزمودنی های شرکت کننده در پروژه حاضر
بیشترین درصد فر اوانی ۲۷٫۵ % برای بیسواد و کمترین ۱٫۷ % برای فوق دیپلم میباشد .
جدول ۸ – ۴ : درصد و فراوانی مربوط به شغل مادر آزمودنی های شرکت کننده در پروژه حاضر
شغل مادر
فراوانی
درصد
درصد معتبر
درصد تجمعی
کارمند
۱۳
۱۰٫۸
۱۰٫۸
۱۰٫۸
کارگر
۳
۲٫۵
۲٫۵
۱۳٫۳
آزاد
۴
۳٫۳
۳٫۳
۱۶٫۷
خانه دار
۱۰۰
۸۳٫۳
۸۳٫۳
۱۰۰٫۰
مجموع
۱۲۰
۱۰۰٫۰
۱۰۰٫۰
جدول فوق بیانگر شغل مادر آزمودنی هاست که بیشترین فراوانی ۱۰۰ نفر برابر ۸۳٫۳ % برای خانه دار و کمترین ۳ نفر برابر ۳٫۳ % برای کارگر میباشد .
نمودار ۸ – ۴ : توزیع درصدی مربوط به جنسیت آزمودنی های شرکت کننده در پروژه حاضر
بیشترین درصد فراوانی ۸۳٫۳ % برای خانه دار و کمترین ۳٫۳ % برای کارگر میباشد .
جدول ۹ – ۴ : شاخص های آماری میانگین و واریانس مربوط به امتیاز حاصل از پرسشنامه های آزمون برای کل آزمودنی ها
مؤلفه
تعداد
کمترین
بیشترین
میانگین
انحراف معیار استاندارد
واریانس
اضطراب امتحان
۱۲۰
۴۴
۷۲
۵۷٫۶۱
۵٫۴۱۸
۲۹٫۳۵۰
انگیزش
۱۲۰
۲۸
۶۹
۴۶٫۰۶
۶٫۳۶۳
۴۰٫۴۹۲
خودپنداره تحصیلی
۱۲۰
۴۵
۹۵
۶۴٫۲۸
۸٫۸۳۸
۷۸٫۱۰۴
جدول ۱۰ – ۴ : شاخص های آماری میانگین و واریانس مربوط به امتیاز حاصل از پرسشنامه های آزمون برای آزمودنی ها ی دختر
مؤلفه
تعداد
کمترین
بیشترین
میانگین
انحراف معیار استاندارد
واریانس
اضطراب امتحان
۶۰
۴۴
۷۲
۵۷٫۵۸
۵٫۲۱۵
۲۷٫۱۹۶
انگیزش
۶۰
۲۸
۶۹
۴۶٫۵۲
۶٫۱۶۰
۳۷٫۹۴۹
خودپنداره تحصیلی
۶۰
۴۹
۸۶
۶۴٫۸۸
۸٫۷۳۰
۷۶٫۲۰۶
جدول ۱۱ – ۴ : شاخص های آماری میانگین و واریانس مربوط به امتیاز حاصل از پرسشنامه های آزمون برای آزمودنی ها ی پسر
مؤلفه
تعداد
کمترین
بیشترین
میانگین
انحراف معیار استاندارد
واریانس
اضطراب امتحان
۶۰
۴۸
۷۱
۵۷٫۶۳
۵٫۶۵۷
۳۱٫۹۹۹
انگیزش
۶۰
۳۰
۶۳
۴۵٫۶۰
۶٫۵۸۰
۴۳٫۲۹۵
خودپنداره تحصیلی
۶۰
۴۵
۹۵
۶۳٫۶۸
۸٫۹۷۷
۸۰٫۵۹۳
۴-۲- آمار استنباطی
فرضیهها :
فرضیه اول : بین انگیزش با اضطراب امتحان در دانش آموزان رابطه وجود دارد.
جدول ۱۲ -۴ : ضریب تعیین مربوط به انگیزش و اضطراب امتحان
ضریب R
ضریب تعیین(R ² )
ضریب تعیین تعدیل شده
خطای معیار
.۳۳۴
.۱۱۲
.۱۰۴
۵٫۱۲۸
در جدول فوق ضریب ت تعیین۰٫۱۱۲ = R ² است یعنی انگیزش به عنوان متغیر پیشبین به میزان ۱۱٫۲% توانسته اضطراب امتحان را توضیح دهد ومیزان پراکندگی داده ها حول این رگرسیون ۵٫۱۲۸ میباشد .
جدول ۱۳-۴ : تحلیل واریانس یک راهه نتایج تحلیل رگرسیون مربوط به انگیزش واضطراب امتحان
منابع متغیر
جمع مجذورات
درجه آزادی
میانگین مربع
F
سطح معنی دار
رگرسیون
۳۸۹٫۶۵۹
۱
۳۸۹٫۶۵۹
۱۴٫۸۱۸
.۰۰۱
باقی مانده
۳۱۰۲٫۹۳۳
۱۱۸
۲۶٫۲۹۶
کل
۳۴۹۲٫۵۹۲
۱۱۹
در جدول شماره ۱۳ -۴ نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داده که این مقدار رابطه به دست آمده با F = 14.818 در سطح p<0.01 معنی دار است لذا رابطه به دست آمده بهترین ترکیب خطی ممکن بین انگیزش با متغیر وابسته اضطراب امتحان میباشد .
جدول ۱۴- ۴ : ضرایب β و مقادیر t و سطح معنی دار برای انگیزش و اضطراب امتحان
منابع
ضرایب غیر استاندارد
ضرایب استاندارد
t
سطح معنی دار
Bضریب رگرسیون
خطای معیار
β
ثابت
۷۰٫۷۰۶
۳٫۴۳۵
۲۰٫۵۸۷
.۰۰۱
انگیزش
-.۲۸۴
.۰۷۴
-.۳۳۴
-۳٫۸۴۹
.۰۰۱
همانطور که در جدول ۱۴-۴ مشاهده می شود، انگیزش به طور معنی داری اضطراب امتحان را پیشبینی میکند. به نحوی که با مقدار بتای ۳۳۴ /۰ – و مقدار ۸۴۹/۳ – = t، در سطح معنی دار ۰٫۰۰۱=α(کمتر از ۰۱/۰=P) ، پیشبینی کننده منفی اضطراب امتحان میباشد.
به طور کلی متغیر یاد شده همانطور که در جدول ۱۲-۴ ذکر شد، میتوانند روی هم رفته تقریباً ۱۱٫۲% از واریانس اضطراب امتحان را تبیین نمایند.
فرضیه دوم : بین خودپنداره تحصیلی با اضطراب امتحان در دانش آموزان رابطه وجود دارد.
جدول ۱۵ -۴ : ضریب تعیین مربوط به خودپنداره تحصیلی و اضطراب امتحان
ضریب R
ضریب تعیین(R ² )
ضریب تعیین تعدیل شده
خطای معیار
.۲۱۰
.۰۴۴
.۰۳۶
۵٫۳۲۰
در جدول فوق ضریب ت تعیین۰٫۰۴۴ = R ² است یعنی خودپنداره تحصیلی به عنوان متغیر پیشبین به میزان ۴٫۴% توانسته اضطراب امتحان را توضیح دهد ومیزان پراکندگی داده ها حول این رگرسیون ۵٫۳۲۰ میباشد .