ب ) فن آوری های درون خودرو
وسایلی برای مراقبت و نظارت بر خواب رفتن رانندگان جهت با خبر ساختن آن ها از خطر یا حتی با کنترل چگونگی حرکت خودرو ، موضوع تحقیقات بسیاری بوده است. بعضی از آن ها برای ثبت کوچکترین تغییرات در راننده از جمله تعداد پلک زدن ها یا وضعیت سر میباشد. دیگر وسایل تغییر در نحوه حرکت خودرو از جمله خروج از خط عبور را مورد بررسی قرار میدهند.
گرچه نگرانی هایی در مورد صحت و قابلیت اعتماد بعضی از این ابزار ها و اینکه رانندگان به آن اطمینان کنند وجود دارد. اعتماد در مورد اعلام خطر و حتی ترمز گیری ، بر اساس تغییرات معمولاً رانندگان از خواب آلودگی خود آگاهند پس واقعاً لزوم دستگاه هشدار وضعیت خستگی به رانندگان برای چیست. یک تحلیل در مورد وسایل هشدار دهنده برخودرو نشان داد سیستمی که به رانندگان در مورد احتمال وقوع تصادف به خاطر تغییر خط غیرعمدی یا دیگر مسائل مشابه زیاد مقرون به صرفه نیست در عین حال سیستمی که بتواند در مورد دیگر وضعیت های خطرناک در هنگام مانورها به راننده هشدار دهد میتواند پر منفعت باشد.
یک مطالعه دیگر معین ساخت که نزول عملکرد راننده میتواند از روی کنترل ورودیهای رانندگان خواب آلود مشخص گردد. آزمونی برای پاسخ به نوع محیط رانندگی در تصادفات خروج از جاده تک خودرویی در نظر گرفته شد.
نتایج مشخص کرد خروج از خط عبور به خاطر خستگی ممکن است با ثبت نحوه حرکت چرخ ها قابل پیشبینی باشد. یک ارزیابی از سیستم دوربین های ایمن که از روش پردازش عکس های گرفته شده برای ثبت حرکات وسایل سنگین استفاده می کرد نشان داد که به طور متوسط چنین سیستمی ساعت های اضافی رانندگان را ۳ درصد و سرعت زیاد را بیش از ۲ درصد کاهش میدهد. منافع بهتر آن بهبود در تعلیم راننده و آگاهی او از ایمنی و بازده وسیله نقلیه میباشد.
فن آوری جدید قصد دارد تا رانندگی ایمن را به ارمغان آورد تا بتواند از وقوع تصادفات ناشی از خستگی جلوگیری کند و همچنین به وضعیت اضطراری بعد از حادثه و فوریت های اورژانسی کمک نماید. این فن آوری ها در حال توسعه هستند. وسایلی که هم اکنون موجود هستند به قرار زیرند :
سیستم اورژانس اضطراری ( MAY DAY ) که سازمان های سرویس دهنده را از محل دقیق خودروی حادثه دیده مطلع میسازد و ارتباط صوتی آنان را با حادثه دیدگان برقرار میسازد.
این سیستم به نحوه ای ارتقاء یافته است که در صورت استفاده از کیسه هوای خودرو و یا تصادف منجر به واژگونی خودرو به طور خودکار مرکز اورژانس را مطلع خواهد کرد. این فن آوری در مورد ارسال سریعتر ملزومات درمانی و پزشکی به حادثه دیدگان کمک شایانی میکند .
سیستم هوشمند کنترل و تطبیق سرعت که سرعت خودرو را برای اجتناب از برخورد با خودرویی با سرعت کمتر در همان خط تصحیح میکند. این سیستم هم اکنون بر روی برخی از خودروها نصب است که با کمک سیستم کنترل هوشمند سرعت ، سرعت مجاز جاده ای که خودرو در آن قرار دارد شناسایی شده و با سرعت خودرو تطبیق داده می شود.
سیستم ثبت کننده حرکات چشم و سر راننده برای تشخیص رانندگی در حالت خواب آلودگی یا
بی توجهی که در استرالیا و سایر کشورها این سیستم در حال تکمیل است .
در مورد ناکارآمدی اقدامات متقابل برای اجتناب از خواب آلودگی مسائلی چند قابل بحث است. همان طور که اشاره شد وسایل مختلفی برای تشخیص خواب آلودگی رانندگان و اخطار دادن به آن ها قبل از وقوع حادثه ارائه شده اند که شامل وسایل کنترل ( زمان عکس العمل ) ، کنترل پایین افتادن سر راننده ، پلک زدن راننده ، تغییر در دمای بدن راننده و غیره میشوند. کاربرد این وسایل به دو دلیل توصیه نمی شود :
اولاً : زمانی که این وسایل متوجه خواب آلودگی رانندگان میشوند ممکن است دیر باشد : وسایلی که بسته شدن پلک ها و افتادن سر را ثبت میکنند بسیار دیر واکنش نشان میدهند.
ثانیاًً : به جای توقف و استراحت راننده به خاطر وجود این وسایل ممکن است تشویق شود تا دکمه (ادامه ) را فشار دهد تا همچنان به رانندگی در حالت خستگی ادامه دهد چون وسیله ای وجود دارد که به او خواب آلودگی را اطلاع خواهد داد. وسایل کنترل کننده با این فرض ساخته شده اند که راننده پس از شنیدن اولین اخطار اقدام مناسب را انجام خواهد داد اما ممکن است همه رانندگان چنین اقدامی نکنند. ضمن اینکه وسایل هوشمند و پیچیده ای در زمینه ( آگاهی دادن پیشرفته خواب آلودگی ) در حال ورود به بازار هستند که ممکن است از قبلی ها بسیار بهتر باشند و کمک شایانی انجام دهند .
ج ) هشداردهنده جلوگیری از خواب آلودگی راننده
این دستگاه پشت گوش نصب شده و در صورت خواب آلودگی راننده و حرکت مستقیم سر به سمت
پایین به وسیله آلارم هشدار میدهد
عکس ۲ -۱۱ دستگاه هشدار دهنده
علت اصلی درصد زیادی از آمار تصادفات رانندگی با اتومبیل ،خواب آلودگی راننده میباشد. افراد متخصص و مسئولین امور حمل ونقل وراهنمایی رانندگی، همواره رانندگی با هوشیاری کامل وبه دور از استرس و خستگی و هیجان را توصیه می نمایندوجهت رانندگی ایمن رعایت این اصول بسیار ضروریتر ازاستفاده از این نوع دستگاهها میباشد.
فصل سوم
روش شناسی
تحقیق
۳-۱ مقدمه