- اینترنت[۴۴]
افزایش دسترسی به اینترنت، فرصتهای آموزشی باارزشی را ارائه میدهد. اینترنت فرصتهای آموزشی به صورت فردی برای اکثریت افراد فراهم می کند و محیطی پویا است که طبیعت دسترسی به دانش و دیگر خصوصیات آموزش عالی را تغییر میدهد. آنچه که امروز دانشگاه مجازی را از دانشگاه سنتی برجسته و جدا کردهاست، اینترنت و دسترسی به آن میباشد (همان).
- شکاف دیجیتالی[۴۵]
به نابرابری در دسترسی به منابع فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی اشاره دارد. عدم دسترسی جامع برای عموم به شبکه های کامپیوتر و سایر فناوری های اطلاعات و ارتباطات مانند تلفن، موبایل، دورنگار و . . . اشاره دارد. این مشکل عموماً زمانی پیش می آید که بخشی از جامعه به علت مسائل مالی و اقتصادی و یا فقدان مهارت لازم توانایی دسترسی به فناوری های اطلاعاتی را ندارد (اسماعیلمناپ، ۱۳۸۸).
۲-۱-۱۲-۲: چالشها[۴۶]
نیروهای تغییر دانشگاهها در تعدادی از چالشهای واقعی که دانشگاهها با آن روبرو هستند، و دربردارنده نیروهای اجتماعی همساز عظیمتر میباشند تأثیر گذاشتهاند:
بهبود کیفیت، افزایش دسترسی، کاهش هزینه ها
زیرساختار و تجهیزات و هزینه های نگهداری تنها آغازگر دوره های برخط هستند: کارمندان جدید، آموزش جدید و مقدار کار بیشتر را نیز باید به آنها افزود. یکی از مشکلات سیستمها میراثداری سیستمهای قبلی است که بیشتر دانشگاهها در حال حاضر با آن روبرو هستند و مشارکت در یادگیری بر خط هزینه اضافی را برای آنان ایجاد می کند (ماسون، ۲۰۰۶).
تغییر نقش دانشکده/استاد
در آموزش عالی قرن حاضر با پدیدآمدن سیستمهای مجازی و الکترونیکی نقش استاد نیز مجبور به تغییر است. نقش او در این نوع از آموزش، جنبه هدایت و پشتیبانی به خود گرفته و با انتقال دانش جایگزین می شود. در حال حاضر برخی شایستگیهای مهم مدرسان اموزش از راه دور ممکن است در آینده شامل موارد زیر باشد:
-
- دانش عمیق در مورد یادگیری، اصول و اجزای یادگیری منابع یادگیری در دسترس.
-
- ایجاد تیم مهارت ها و تواناییهای شبکه، برای کار گروهی اثربخش (برای مدرسان و یادگیرندگان) و برای پشتیبانی مشارکت در تدریس/راهنمایی و در یادگیری.
- مهارتهای بین فردی توسعه یافته، یکدلی (داشتن توانایی گوش دادن و شناسایی ایده ها، اهداف و اهمیت دیگران) و مهارتهای ارتباطی عالی (داشتن توانایی ابراز احساسات فردی، مدیریت ناسازگاری، پشتیبانی گروهی، و تحریک انگیزش) (هرنس[۴۷]، ۲۰۰۶).
پشتیبانی یادگیری الکترونیکی
خدمات حمایتی برای دانشجویان برخط یک عامل اساسی برای موفقیت در یادگیری الکترونیکی است. یادگیرندگان برخط که بهندرت یا هیچوقت به صورت فیزیکی در دانشکده حضور ندارند به دسترسی یکسان به منابع کتابخانه و خدمات فنی و اداری نیاز دارند. این مؤسسات بایستی دسترسی گسترده به منابع کتابخانه الکترونیکی و کارمندان را تضمین کنند. سهولتهای دیگری نظیر: پشتیبانی فناوری اطلاعات از طریق تلفن و کمک از طریق میزکار، تسلیم الکترونیکی ارزشیابی، و ثبتنام برخط، مدیریت و آموزش نیز لازم هستند (ماسون، ۲۰۰۶).
چالشهای آماری آموزش
آمار با قرار دادن چندین چالش بزرگ در آموزش تغییر می کند:
-
- آموزش برای افراد بیشتر در کشورهای درحال توسعه، اما در بسیاری از کشورها کم می شود.
-
- آموزش با کیفیت بهتر در همه سطوح.
-
- گسترش فرصتهای آموزشی بعد از پایان آموزش پایه.
- آموزش چندفرهنگی برای جوامع چندنژادی (هرنس، ۲۰۰۶).
انواع رهبری جدید سازمانی
نوآوریهای یادگیری الکترونیکی نیاز به تغییر در سبک رهبری و رویکردهای جدید در درون دانشگاهها دارند. رهبری اثربخش سازمان های آموزشی اهمیت خاصی در نگهداری با طبیعت تغییرات دارد. رهبران دانشگاه در عصر دیجیتال به فهم فرهنگ سازمانی و رسیدگی به عدم توافقهای حتمی ناشی شده از این وضعیت نیاز دارند. سابق بر این آنها نیاز داشتند خودشان سواد فناوری اطلاعات بشوند و ارزش کار مشارکتی، و ارتباط را در همه سطوح سازمانی نشان دهند (ماسون، ۲۰۰۶).
- تجربه ساختاریافته به عنوان روش تغییر
«موضوع کلیدی در نظریه سازمان جدید تغییر سازمانی است. در تلاش پیدا کردن تئوریها و روشهای آشکار برای تغییر دانشگاه مفهوم سنتی از سازمانها جدا شده است. و تغییر سازمانی بر رویکرد تغییر عقلایی-فنی مبتنی بر برنامه ریزی و مدیریت تأکید دارد. در عوض، باید مدل تغییری که بر فرایند تغییر در جوانب انسانیی و اکتشافی تأکید می کند بازگردد (بروم[۴۸]، ۱۹۹۵). در مطابقت با این، فرایند یادگیری فردی و گروهی کارکنان و دانشجویان دانشگاه باید به عنوان عنصر نخستین تغییر دانشگاه فراهم شده باشد» (لرنتسن، بیتا).
جهانی سازی
چالشهای جهانیسازی عبارتنداز:
-
- کاهش نابرابری، فقر، حاشیهنشینی و محرومیت.
-
- ایجاد پیوندهای بهتر بین آموزش و اقتصاد منطقهای، و بین آموزش و جهانی سازی جهان کار.
-
- مورد خطاب قرار دادن اثر اصول بازار و تغییر نقش ایالت در آموزش و برنامه ریزی و مدیریت آموزش.
- اطمینان از این که نیازمندیهای تحقیق کشورهای توسعه یافته، توجه لازم از سوی دانشمندان و محققان آنها را دریافت کنند (همان منبع).
۲-۱-۱۳: عوامل ایجاد یا علل پیدایش آموزش از راه دور در جهان
۲-۱-۱۳-۱: عوامل ایجاد یا علل پیدایش آموزش از راه دور در جهان
- تشدید نیاز بشر به انواع یادگیری :
نیاز مبرم به آموزشهای مادامالعمر و اطلاعاتی، ضرورت ایجاد فرصتهای برابر در ارائه آموزشهای دانشگاهی و عمومی
- مشکلات موجود و رو بهتزاید آموزشهای حضوری رایج :
وجود متغیرهای متفاوت جمعیتی، جغرافیایی، اقتصادی، آموزشی و فرهنگی ناسازگار با آموزشهای رایج حضوری، تغییرات شتابان شرایط و پیچیدگیهای زندگی یادگیرندگان یا دانش آموزان
۰۳ ایجاد امکان برتر برای مهندسی آموزشی به منظور تأمین تکامل با تغییرات سریع تکنولوژیک و نفوذ عنصر رقابت در عرصه آموزش کشورها (صوقیان، ۱۳۸۴).
۲-۱-۱۳-۲: عوامل ایجاد یا علل پیدایش آموزش از راه دور در ایران
اگر تعمقی به ضرورتها و عوامل سوقدهنده کشورمان به آموزش از راه دور داشته باشیم، متوجه میشویم که به کارگیری این نظام آموزشی (خصوصاًً در آموزش متوسطه) به دلایل زیر صورت گرفتهاست.
- نیاز روزافزون وگسترده به آموزش
افزایش پوشش تحصیلی
تأمین آموزش مادامالعمر
- وجود انواع ممنوعیت و محدودیت برای مخاطبین
ترک تحصیل اجباری
ترک تحصیل اختیاری
- نارسایی سیستم سنتی رایج
عدم پوشش کامل در داخل
ناتوانی نسبتاً مطلق در خارج از کشور
- فراهم بودن امکان فنی گسترش آموزش
سازوکارهای مهندسی آموزشی