رهبری ، خط مشی و استراتژی ، کارکنان ، همکاری های تجاری و منابع ،فرایندها ، نتایج مشتری ، نتایج کارکنان ، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد
جدول ۳-۲) فرایند اجرایی تحقیق
معیار
تعداد سؤالات
۱-رهبری
۵
۲-خط مشی و استراتژی
۴
۳-کارکنان
۵
۴-همکاری های تجاری و منابع
۵
۵-فرایندها
۷
۶-نتایج مشتری
۸
۷-نتایج کارکنان
۵
۸-نتایج جامعه
۳
۹-نتایج کلیدی عملکرد
۷
۳-۷٫ روش تأیید پایایی و روایی ابزارجمعآوری داده ها
ویژگیهای فنی پرسشنامه در پژوهش حاضر در دو بخش روایی و پایایی به شرح زیر مورد بررسی قرار گرفته است.
الف. روایی:
روایی از واژه روا به معنای جایز و درست گرفته شده است و روایی به معنی صحیح و درست بودن است (خاکی، ۱۳۹۰، ص. ۱۳۲). منظور از روایی ابزار اندازه گیری این است که مقیاس و محتوای سوالات مندرج در ابزار دقیقاً متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد. روایی انواعی دارد که یکی از مهمترین آن ها عبارتند است از:
روایی محتوا[۳۱]: روایی محتوا اطمینان میدهد که ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسشهای مناسب برای اندازه گیری مفهوم مورد سنجش را در بر دارد. هر قدر عناصر مقیاس گسترده تر و قلمرو مفهوم مورد سنجش را بیشتر در بر گیرند، روایی محتوا بیشتر خواهد بود.
در پژوهش حاضر ، روایی محتوای ابزار اندازه گیری یعنی پرسشنامه از طریق خبرگان مورد بررسی واقع شد و سوالات در چند مرحله اصلاح و بهبود یافتند.
ب. پایایی:
پایایی اشاره به این نکته دارد که یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شد در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود (سرمد و همکاران، ۱۳۹۰، ص. ۱۳۲). برای محاسبه پایایی شیوه های مختلفی به کار میرود از آن جمله میتوان به اجرای دوباره (روش باز آزمایی)، روش موازی (همتا)، روش تصنیف (دو نیمه کردن)، روش کورد ریچاردسون و ضریب آلفای کرونباخ اشاره کرد. از آنجایی که روش آلفای کرونباخ،
-
- -EFQM ↑
-
- EFQM ↑
-
- Ruiz & Fernandez ↑
-
- Michael Et al ↑
-
- Mojdekar ↑
-
-
– Leadership
↑
-
-
-
– Policy & Strategy
↑
-
-
-
– People
↑
-
-
-
– Partnership & Resources
↑
-
-
-
– Processes
↑
-
-
-
– Customer Results
↑
-
-
-
– People Results
↑
-
-
-
– Society Results
↑
-
-
-
– Key Performance Results
↑
-
-
- .Performance Cycle ↑
-
-
– Leadership
↑
-
-
-
– Policy & Strategy
↑
-
-
-
– People
↑
-
-
-
– Partnership & Resources
↑
-
-
-
– Processes
↑
-
-
-
– Customer Results
↑
-
-
-
– People Results
↑
-
-
-
– Society Results
↑
-
-
-
– Key Performance Results
↑
-
-
- Fetman ↑
-
- – Nabitzk ↑
-
- – Moeller& Sonntag ↑
-
- Dahlgaard ↑
-
- premila ↑
-
- – Eskildsen & Kristensen ↑