رعنایی کردشولی و اله یاری بوزنجانی (۱۳۹۱)به بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر تصمیم خرید سبز مصرف کنندگان (مطالعه موردی: مصرف کنندگان محصولات لبنی شرکت پگاه در شهرستان شیراز) پرداختند.. در نهایت با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاری به بررسی فرضیات تحقیق پرداخته شد و مشخص گردید، هر یک از ابعاد تبلیغ، توزیع و قیمت آمیخته بازاریابی سبز بر خرید سبز مصرف کننده اثر مثبت و معناداری دارند، در حالی که محصول سبز بر خرید سبز مصرف کنندگان دارای تأثیر منفی و غیر معنی داری است.
رشیدپورایی٬ فاطمه
(۱۳۸۶)
در پایان نامه خود با عنوان بررسی تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی خدمات بر ترغیب مؤدیان به پرداخت مالیات ، نشان داد که آمیخته های بازاریابی خدمات و ترغیب مودیان به پرداخت مالیات رابطه معناداری وجود دارد همچنین از میان آمیخته های بازاریابی خدمات بین زمان و مکان، قیمت، کارکنان و تبلیغات پیشبردی و آموزش با ترغیب مودیان به پرداخت مالیات رابطه معناداری وجود دارد اما بین فرایند، کیفیت و شواهد فیزیکی با ترغیب مودیان به پرداخت مالیات رابطه معناداری وجود ندارد. لزوم توجه به ۴ فاکتور مذکور در سازمان امور مالیاتی مشهود است.
حسینیکیا، تقی
(۱۳۸۰)
در پایان نامه خود با عنوان بررسی راهبردهای عناصر آمیخته بازاریابی ( ۴p ) شرکتهای موفق صادراتی ایران،نشان داد: از میان عناصر آمیخته بازاریابی (۴p ) محصول ( Product ) و قیمت ( Price ) همراه با متغیرهای آن ها رتبه اول را به دست آوردند و سپس تبلیغات ( Promotion ) و کانال توزیع ( Place ) قرار دارند.
ایوبیزاده نیکو
(۱۳۸۵)
در پایان نامه خود با عنوان بررسی آیندهپژوهی و نقش آن در توسعه با تأکید خاص بر فناوری نانو نشان داد: که طبق آیندهنگاریهای صورت گرفته، عصر نانو در حال شکلگیری میباشد. در واقع این فناوری بیش از یک تکنولوژی است و باعث انقلاب و تغییر رویکرد در تمامی رشتهها از جمله اقتصاد میشود و اقتصاد جدید فراصنعتی شکل داده شده با علم نانو (Nanoeconomy) به وجود خواهد آمد.زین الدین و فیلیپسون (۲۰۰۷)در مقالهای با عنوان کاتلر و بوردن هنوز نمردهاند، افسانه ارتباط بازاریابی و صداقت آن ها در p4، به بررسی این نکته پرداختهاند که آیا بازاریابی ارتباطی به عنوان پارادایم جدیدی مطرح شده است؟
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱) مقدمه:
علم از آن نقطه و زمان آغاز شد که بشر به فکر حل مسائل مختلف زندگی افتاد. به عبارت دیگر، تاریخ تولد علم مصادف با تاریخ تولد بشر است. انسان از زمان تولد نسبت به محیط زندگی کنجکاو بوده و تلاش کردهاست که پدیدههای پیچیده و بغرنج زندگی خود را حل کند. اما انسان برای جستجو و برای پیدا کردن حقیقت پدیدارهای جهان، پیش از خود شناخت به روش شناخت محتاج است. نقاط عطف تحول علمی در اثر تحول در روششناسی به وجود آمده است و بدون تحول روششناسی، شناخت متحول نخواهد شد.
روششناسی، کاربرد مجموعه ها یا ترکیبی از روشها برای نیل به اهداف بالاتر و پیچیدهتر میباشد. روش یک یا چند عمل معین نیست، بلکه فرآیندی از فعالیتهای منظم و متوالی برای رسیدن به هدفی از پیش تعیین شده است.
روششناسی در درون معنای نظریه نهفته است و از الزامات یک نظریه مفید و خوب محسوب میگردد. روششناسیها باید دو ویژگی اساسی داشته باشند؛ اول اینکه قابلیت پیشبینی پدیدارهای بدیع را داشته باشند و دوم این که پدیدارهای واقعی کنونی را بتوانند تبیین کرده و توضیح دهند. در واقع روششناسی مناسب از هر دو ویژگی اظهار شده برخوردار است. مفهوم متدولوژی به معنای شناخت شیوه ها و یافتن راه اصلی هر کاری است. روششناسی برای شناخت کارهای درست ملاکهایی در اختیار قرار میدهد. از نظر تحلیل پارادایمی، روششناسیهای تحقیقاتی متناظر با هستیشناسیها و شناختشناسیهای خاص خود میباشند. (صالح، ۱۳۸۹)
۳-۲) روش تحقیق
تحقیق عبارت است از مجموعه فعالیتهای منطقی، منظم، منسجم و هدفمند که در پی دستیابی به یکی از خواستهها (تحقیق بنیادی، تحقیق پیمایشی و تحقیق کاربردی) به صورت فردی یا گروهی صورت میگیرد. در طی فرایند تحقیق با به کارگیری ابزارهای جمع آوری، داده ها به طور عینی و معتبر، مشاهده بررسی و استخراج میشوند و سپس با بهره گرفتن از فنون تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی به طور کمی و غیر کمی سعی میشود که ادعاها و حدسهای علمی اولیه (فرضیهها) آزمون شده و در نهایت فرضیهها رد یا پذیرفته میشوند و نتیجهگیری نهایی صورت میپذیرد. (خاکی، ۱۳۸۲)
. تحقیقات علمی بر اساس هدف تحقیق به سه دسته تقسیم میشوند:
-
- تحقیق بنیادی: هدف اساسی این نوع تحقیقات آزمون نظریه ها، تبیین روابط میان پدیده ها و افزودن به مجموعه دانش موجود در یک زمینه خاص است. تحقیقات بنیادی، نظریه ها را بررسی کرده، آن ها را تأیید، تعدیل یا رد می نماید.
-
- تحقیقات کاربردی: هدف از تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر این تحقیقات تحقیقاتی هستند که با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که توسط تحقیقات بنیادی فراهم شده برای رفع نیازمندیهای بشر مورد استفاده قرار می گیرند.
- تحقیق و توسعه: فرآیندی است که به منظور تدوین و تشخیص مناسب بودن یک فرآورده انجام می شود.
تحقیق حاضر از حیث هدف، تحقیقی کاربردی است. تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می شود. از مشخصه های تحقیقات کاربردی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
-
- از نظر زمانی زودتر از تحقیقات بنیادی انجام میپذیرد.
-
- درآمد زا هستند به همین دلیل طرفداران بیشتری دارند.
- عمدتاًً توسط سازمانهای دولتی و خصوصی انجام میپذیرند، ولی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی نیز به این تحقیق روی می آورند (فرهنگی، ۱۳۹۰، ۲۷۱).
از طرفی تحقیقات علمی را بر اساس چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز (طرح تحقیق) می-توان به دو دسته تقسیم نمود:
مطالعات توصیفی: از آنجا که این پژوهش به صورت توصیفی است به توضیحاتی پیرامون تحقیق توصیفی میپردازیم، اجرای تحقیق توصیفی میتواند برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا، یاری دادن به فرایند تصمیمگیری باشد. تحقیق توصیفی میتواند شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سوالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مطالعه شود. یک مطالعه توصیفی چگونگی وضع موجود را تعیین و گزارش میکند. (خاکی، ۱۳۸۶)
به عبارت بهتر مطالعه توصیفی عبارت است از تشریح جنبههایی از پدیده مورد نظر پژوهشگر با دیدگاهی فردی، سازمانی، صنعتی و نظایر آن. (سکاران، ۱۳۹۰)
مطالعات تحلیلی (Analytic studies) : مطالعات تحلیلی مطالعاتی هستند که ارتباط دو یا چند متغیر را با پیامد مورد نظر بررسی میکند و به کشف یک association یا ارتباط علمی میپردازد. این نوع مطالعات معمولاً برای امتحان فرضیههای از پیش تعیین شده به کار میرود. مطالعاتی مثل مطالعات همگروهی، کار آزماییهای بالینی و یا مطالعات مورد ـ شاهدی از جمله مطالعات تحلیلی میباشد.