-
- جامعیت : این الگو با در نظر گرفتن عوامل محیطی و درونی و مقایسه آن ها با کمک به خلق راهبرد های متناسب با آن ها ، از جامعیتی برخوردار است که سایر ابزار های مدیریت راهبردی فاقد آن است.
-
- انعطاف پذیری : این الگو در شرکت های تولیدی ، شرکت های خدماتی ، سازمان های غیرانتفاعی و دولتی ، تحلیل مسائل کلان یک جامعه و کشور و تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف کاربرد دارد.
-
- الگوی SWOT به حل پرسشی بنیادی در انتخاب راهبرد کمک میکند مقصود اصلی راهبرد بر اساس این الگو ، استفاده از موقعیتی قوی یا غلبه بر موقعیتی ضعیف است( منوریان ، ذوقی خواه،۱۳۹۰،ص۷۸).
-
- الگوی SWOT، توانایی نمایش ارتباط بین عوامل ومختلف را دارد و با افزایش تعداد عوامل و پیچیده شدن ارتباطات ، می توان با بهره گرفتن از آن ، به تجزیه و تحلیل ارتباطات پرداخت(منوریان ، ذوقی خواه،۱۳۹۱،ص۷۸).
-
- الگوی SWOT به لحاظ مفهومی بسیار ساده است و استفاده ازآن به سهولت و با سرعت ، امکان پذیر و بسیار سودمند است( برایسون،۱۳۸۶،ص۱۶۴).
۲-۱۷ . برای ساختن ماتریس SWOT، هشت مرحله به شرح زیر طی می شود
-
- فهرستی از فرصت های محیطی تهیه شود.
-
- فهرستی از تهدیدهای عمده موجود در محیط تهیه می شود.
-
- فهرستی از قوت های درونی تهیه می شود.
-
- فهرستی از ضعف های درونی تهیه می شود .
-
- قوت های درونی و فرصت های محیطی با هم مقایسه و راهبرد های خلق شده، در خانه SO، نوشته می شود.
-
- ضعف های درونی با فرصت های محیطی مقایسه و راهبرد های خلق شده، در خانه WO، نوشته می شود.
-
- قوت های داخلی ، با تهدید های محیطی مقایسه و راهبرد های خلق شده ، در خانه ST نوشته می شود.
- ضعف های داخلی با تهدید های محیطی مقایسه و راهبرد های خلق شده ، در خانه WT، نوشته می شود( دیوید، ۱۳۹۰،ص۳۶۵).
۲-۱۸٫ بررسی عوامل خارجی
* شناسایی فرصت ها وتهدید ها
الف. دسته بندی عوامل محیطی کلان شامل :عوامل اقتصادی، اجتماعی – فرهنگی ،تکنولوژیکی ، سیاسی – قانونی و جهانی
ب. دسته بندی عوامل محیطی خرد شامل : مشتریان ، تامین کنندگان ، رقبای بالقوه یا تازه واردان ، رقبای موجود ، رقبای غیر مستقیم یا ارائه کنندگان محصولات جایگزین ، نهادهای دولتی و اتحادیه های کارگری و تجاری
ج. شناسایی فرصت ها و تهدید های احتمالی ناشی از این عوامل برای سازمان مربوطه در طول مدت یا بازه زمانی مورد برنامه ریزی
د. تعیین ضرایب اهمیت نسبی و رتبه هر کدام از عوامل و تهیه جدول مربوطه
با توجه به فرصت ها و تهدید های شناسایی شده در مرحله قبل فرصت ها و تهدید ها را در یک جدول تفکیک کرده و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی راتشکیل میدهیم تا نمره سازمان از نظر برخورداری از فرصت یا تهدید بیشتر در آینده مورد برنامه ریزی مشخص شود (اعرابی و همکاران ۱۳۹۱).
جدول ۱: ماتریس عوامل خارجی
نمره وزن * رتبه
رتبه ۳و۴ (فرصتها)
ضریب اهمیت ( وزن)
به تفکیک عوامل فرعی
عوامل اصلی
عوامل سازمان و مدیریت
عوامل مالی و حسابداری
عوامل تولید و عملیات و…
رتبه ۱و۲ (تهدیدها)
تهدیدها
عوامل سازمان و مدیریت
عوامل مالی و حسابداری
عوامل تولید و عملیات و…
۱< = نمره <=4
–
۱=
۱=
جمع
۲-۱۹٫ بررسی عوامل داخلی
-
- عوامل داخلی : عواملی هستند که مربوط به درون شرکت یا سازمان هستند و برخلاف عوامل خارجی در کنترل مدیریت سازمان میباشند و شامل عوامل قوت و ضعف میشوند.
-
- عوامل قوت : عواملی هستند که نسبت به گذشت سازمان ، نسبت به متوسط صنعت یا نسبت به رقبای آن برای سازمان مزیت به حساب آیند.
-
- نقاط قوت معمولی : نقاط قوتی که تعداد زیادی از رقبا از آن ها برخوردار باشند و سازمان را در بهترین حالت در وضعیت برابری رقابتی قرار دهند .
-
- نقاط قوت منحصر به فرد: نقاط قوتی که منحصر به سازمان بوده یا در تعداد کمی از رقبا وجود داشته باشند. با داشتن چنین قابلیت هایی سازمان به شایستگی متمایز دست یافته و از مزیت رقابتی برخوردار می شود (اعرابی و همکاران ۱۳۹۱).
-
- مزیت رقابتی پایدار : مزیتی که در محیط ، بازار و در میدان رقابت دوام بیشتری داشته و توسط سایر رقبا به راحتی تقلید نشود.
-
- عوامل ضعف : عواملی که سازمان توانایی انجام آن ها را ندارد در حالی که قبلا میتوانست انجام دهد یا رقبای اصلی این توانایی را دارند.برای مقابله با این ضعف ها باید در نقاط قوت سرمایه گذاری کرد.
- عدم مزیت رقابتی : زمانی که سازمان نمی تواند استراتژی های ارزشمندی را که شرکت های رقیب اجرا میکنند اجرا کند و در نتیجه شاهد عملکرد اقتصادی پایین تر از حد معمول میباشد.
بررسی عوامل درونی سازمان : با بهره گرفتن از رویکرد وظیفه ای عوامل داخلی (قوت و ضعف) که نقش حیاتی در موفقیت سازمان دارند با مشارکت نمایندگان، مدیرا ن و کارکنان شناسایی و در یک ماتریس ارزیابی میشوند.( اعرابی،۱۳۹۱)
جدول ۲: ماتریس عوامل داخلی
نمره وزن * رتبه
رتبه ۳و۴
ضریب اهمیت ( وزن)
قوتها
به تفکیک عوامل فرعی
عوامل اصلی
.
.
رتبه ۱ و ۲
ضعفها
محیط اقتصادی
محیط اجتماعی-فرهنگی
محیط سیاسی و ..
۱<= نمره <=4
–
۱=
۱=
جمع
۲-۲۰٫نقاط ضعف و قدرت صنعت لوازم خانگی
صنایع مصرفی با دوام در مجموعه صنایع کم دوام ، با دوام و واسطه ای و سرمایه ای به طور تاریخی از کمترین نرخ رشد تولید و بیشترین میزان ناپایداری در تولید برخوردار بوده اند. از نظر کیفیت و قیمت نیز ، این محصولات در عرصه رقابت بینالمللی بیشترین آسیب پذیری را داشته اند. سرعت بسیار زیاد در ایجاد تنوع در محصولات این گروه در سطح جهانی و تمرکز سیاست های تولید در بعد سخت افزاری تولید و دادن اولویت به عمیق تر کردن تولید در داخل از طریق جایگزینی واردات و غفلت از روند سریع تحولات تکنولوژی ، بخشی از ابعاد مشکلات موجود در این حوزه است.
ضعف اصلی در ارتباط با فناوری صنعت لوازم خانگی در مدیریت های ناصحیح که منجر به عدم سرمایه گذاری در بعضی فناوری های جدید بسیار سنگین و از توان صنعت خارج هستند دانست (طحان،۱۳۹۱) .
- نقاط ضعف:
-
- پایین بودن کیفیت برخی از محصولات تولیدی داخلی که باعث افزایش واردات این کالاها به صورت قانونی و غیر قانونی به کشور می شود.
-
- عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب از جانب برخی واحدهای تولیدی که منجر به کاهش مطلوبیت و تمایل مصرف کنندگان در استفاده از محصولات داخلی و عدم توفیق اینگونه واحدها میگردد.