فصل سوم
روش شناسی پژوهش
مقدمه
منظور از روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را انتخاب نماید تا پژوهشگر آسانتر و ارزانتر و همچنین دقیق تر به پاسخ پرسشهای موردنظر برساند. در این فصل محقق بر آن است که پس از توضیح روش تحقیق در مورد جامعه آماری، شیوه های نمونه گیری، شیوه گرد آوری اطلاعات، روایی و پایایی پرسشنامه و روش های آماری مورد استفاده را مورد بررسی قرار دهد.
نوع پژوهش
این پژوهش بر حسب هدف کاربردی است. از آنجائی که محقق در این پژوهش به دنبال بررسی تاثیر فشارهای شغلی برعملکرد معلمان زن مقطع متوسطه دوم شهر بهشهرمی باشد، گردآوری داده ها به روش توصیفی از نوع پیمایشی به صورت زمینه یابی انجام گرفته است.
جامعه آماری
جامعه مورد مطالعه پژوهش، کلیه معلمان زن شهر بهشهر میباشند که طبق آمار به دست آمده از واحد اطلاعات و آمار آموزش وپرورش تعداد ۲۸۵ نفر میباشد.
نمونه و روش نمونه گیری
نمونه آماری مورد پژوهش با بهره گرفتن از جدول تعیین حجم نمونه مورگان[۲] با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده گردآوری شده است که ۱۶۲ نفر میباشند.
ابزار پژوهش
در این تحقیق از پرسشنامه فشارهای شغلی محقق ساخته استفاده شده است که ۳ بعد را مورد بررسی قرار داده که این پرسشنامه شاخص های فشارهای شغلی معلمان زن را در ابعاد مسئولیت پذیری، شخصیت اجتماعی و وضعیت روحی و روانی مورد بررسی قرار داده است.
روایی و پایایی
روایی و پایایی این پرسشنامه در پژوهش های مختلف مورد بررسی قرارگرفته است،به صورتی که پایایی پرسشنامه فشارهای شغلی بر حسب ضریب آلفای کرونباخ در بسیاری از پژوهش در سطح مطلوب بود، که میتوان چنین نتیجه گرفت که پرسشنامه فشارشغلی از پایایی لازم و رضایت بخشی برخوردار است.
یکی از روش های آزمون اعتبار ساختاری، مقایسه یافته های پژوهش با نتایج پژوهشهای های مشابه است. اگر نتایج به دست آمده به هم نزدیک باشد، اعتبار ساختاری ابزار اندازه گیری تأیید می شود. روایی محتوایی پرسشنامه فشارشغلی با توجه به استفاده آن در پژوهش های مختلف داخلی (شمس طینت۱۳۹۱، قربانیان۱۳۸۹، خیاطان۱۳۹۱ و غیره) و پژوهش های خارجی (پلگرینی۲۰۰۵، رناتان و گاردنر۲۰۰۱، مولر و پلوک ۲۰۰۶) از روایی محتوایی مناسبی برخوردار است و این تاکیدی برای استفاده از این پرسشنامه میباشد.
در این پژوهش پژوهشگر برای تعیین روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با توجه به نظر استاد راهنما و استاد مشاور پرسشنامه مورد بازبینی و تأیید قرار گرفته است وبرای مشخص شدن پایایی با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ اقدام نمود،در این پژوهش پژوهشگر برای مشخص پایایی پرسشنامه استاندارد فشار شغلی نسبت به محاسبه ضریب آلفای کرونباخ افدام نمود.به این ترتیب که پس از اجرای مقدماتی طرح بر روی ۳۰ نفر از پاسخگویان داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS پردازش شد. جدول (۳-۱) بالاترین ضریب پایایی برای مؤلفه رهبری مشارکتی وفعال۸۰/۰و کمترین به رهبری مداری۷۵/۰ میباشد و ضریب پایایی کل پرسشنامه ۸۳/۰ به دست آمد.نتایج نشان دهنده ضریب پایایی مناسبی برای اجرای پرسشنامه میباشد.
جدول(۳-۱) مقادیر ضریب آلفای کرونباخ برای مؤلفه ها
شاخص ها
آلفای کرونباخ
مسئولیت پذیری
۸۰/۰
شخصیت اجتماعی
۷۵/۰
وضعیت روحی و روانی
۷۷/۰
ضریب پایایی
۸۳/۰
روش تجزیه و تحلیل داده های پژوهش
بعد از جمع آوری پرسشنامه و طبقه بندی و سازماندهی اطلاعات نسبت به تجزیه و تحلیل داده های پژوهش اقدام گردید. به این منظور پژوهشگر از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده نمود که در سنجش آمار توصیفی از جدول و نمودار فراوانی، درصد فراوانی و میانگین داده و در بخش آمار استنباطی به منظور تعیین معنادار بودن داده ها از آزمونهای آماری t تک نمونه، آزمون فریدمن جهت رتبه بندی شاخصها و کلموگروف- اسمیرنف (K-S) برای سنجش نرمال بودن داده ها استفاده شده است همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها و انجام آزمون های آماری پژوهشگر از نرم افزار SPSS مدد گرفته است).
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
در این فصل یافته های حاصل از بررسی در دو قسمت با عنوان توصیف نمونه ها و توصیف و تحلیل داده ها ارائه شد، در قسمت توصیف از فراوانی، درصد فراوانی، جداول و نمودارها استفاده گردید و در قسمت توصیف و تحلیل، علاوه بر استفاده از شاخص های آمار توصیفی، از آمار استنباطی استفاده شده است.
الف) تجزیه و تحلیل توصیفی دادههـا
ب) تجزیه و تحلیل استنباطی دادههـا
الف) تجزیه و تحلیل توصیفی داده هـا