Ferrier & Knox (1990)
ورودی ها: – تعداد کارمند- هزینه های شغلی و تجهیزاتی- هزینه های مواد اولیه (منابع).
خروجی ها: تعداد سپرد ه های درخواستی (حسابهای بلندمدت) – تعداد سپرده های کوتاه مدت درخواستی- تعداد وام های مسکن- تعداد وامهای مربوط به اقساط- تعداد وامهای تجاری
Oral & Yolalan (1990).
الف( از بعد میزان سوددهی)- ورودی ها:- هزینه های پرسنلی- هزینه اداری-استهلاک- هزینه سپرده ها- مجموعه- هزینه های اداری و استهلاک
خروجی ها: سود به دست آمده از وام- درآمد غیر از سود وام- جمع دو مورد قبلی
ب(از بعد رضایت سرویس): تعداد پرسنل- تعداد شبکه های کامپیوتری متصل- تعداد حساب پس انداز- تعداد کل حسابها
خروجی ها: زمان کل سرویس- زمان انجام اعتبارات- زمان دریافت سپرده- زمان سپرده های ارزی
Sherman & Ladino (1995)
ورودی ها: خدمات مشتری- خدمات فروش- پرسنل تمام وقت –هزینه ها (به غیر از پرسنل و اجاره) – فضای چهار -طرف (پا گرد) شعبه
خروجی ها:- سپرده وصولات و چک پولها- چک های بانکی، چک مسافرتی، سندهای قرضه فروخته شده، فک- رهن و کوپن ها- مانده سپرده های شعب- وامها- حسابهای جدید – مدت دار – پس انداز دفترچه های سپرده
Avkiran (1995)
ورودیها: تعداد کارکنان معادل تمام وقت- رفتار کارکنان- متوسط درآمد خانوار- تعداد صنایع کوچک- حضور رقبا
خروجی ها: تعداد کل حسابهای سپرده جدید- تعداد کل حسابهای وامی جدید- تعدادکل ارجاعات جدید- مراکز سرمایه گذاری- درآمد حق الزحمه
Saha & Ravisankar (2000)
ورودیها:هزینه بهره- هزینه منقول- هزینه های غیر منقول- داراییهای ثابت
خروجی ها: حساب سپرده ها- اعتبارات (وامها)- سرمایه گذاریها- درآمد بدون بهره- سود ناخالص- درآمد کل
Fukuyama & Weber (2002)
ورودیها: تعداد کارکنان، سرمایه، سپرده ها
خروجی ها: وامهای اعطایی، سایرسرمایه گذاری ها
Hasan & Sirén (2003)
ورودیها: تعداد کارکنان، داراییهای ثابت، منافع قابلاستفاده برای وام دهی
خروجی ها: وامهای کوتاه مدت، وام های بلند مدت، سایر دارایی های مولد،
مومنی (۱۳۸۵ )
مدل ۱: ورودی ها: تعداد کارکنان، سرمایه فیزیکی سپرده ها
خروجی ها: وام های تجاری، وام به اشخاص، سرمایه گذاری در اوراق بهادار، وام های معوق
مدل ۲: تعداد کارکنان، سرمایه فیزیکی سپرده ها
خروجی ها: وام های تجاری، وام به اشخاص، سرمایه گذاری در اوراق بهادار، وام های معوق، کارمزدهای دریافتی، سپرده های دیداری
مدل ۳: ورودی ها: هزینه های بهره ای، هزینه های غیر بهره ای
خروجی ها: درآمد های بهره ای، درآمدهای غیر بهره ای
فصل سوم :
روش اجرای تحقیق
۳-۱) مقدمه
هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است.به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش های علمی، تغییرات قابل ملاحظه ای پیدا کردهاند.این روندها و حرکت ها سبب شده است که برای بررسی رشتههای مختلف بشری، از روش علمی استفاده شود.از جمله ویژگی های مطالعه علمی که هدفش حقیقت یابی است استفاده از یک روش تحقیق مناسب میباشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها، ماهیت وموضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش های تحقیق است.در طی فرایند تحقیق با به کارگیری ابزارهای جمع آوری، داده ها به طور عینی و معتبر، مشاهده، بررسی و استخراج میشوند و سپس با بهره گرفتن از فنون تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی به طور کمی و غیر کمی سعی می شود که ادعاها و حدس های علمی اوّلیه (فرضیهها) آزمون شده و در نهایت فرضیهها رد یا پذیرفته شوند و نتیجه گیری نهایی صورت پذیرد (خاکی;۱۳۸۸) در این فصل به روش تحقیق، روش نمونه گیری، پایایی و روایی ابزار وروش های تجزیه وتحلیل داده ها پرداخته خواهد شد.
۳-۲) فرایند اجرای تحقیق
در این تحقیق ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و بر اساس مسئله بیان شده، متغیرهای اصلی تحقیق شناسایی شدند و فرضیهها بر اساس چهارچوب نظری و مدل تحقیق شکل گرفتند سپس داده های مورد نیاز برای سنجش و اندازه گیری متغیرهای فوق به وسیله پرسشنامه و به صورت میدانی از شعب بانک ها و مؤسسات مالی استان گیلان جمع آوری شدند و برای تجزیه و تحلیل از نرم افزارSPSS20 استفاده گردید.در ادامه با محاسبه ی مشخصه های توصیفی متغیرها و جداول مربوطه، توزیع صفت ها بررسی گردید و در نهایت آزمون فرضیهها انجام گرفت.
۳-۳) روش تحقیق
تحقیقات در علوم رفتاری با توجه به دو معیار هدف تحقیق و نحوه ی گردآوری داده ها تقسیم بندی میشوند.در این راستا تحقیق حاضر از لحاظ نوع، تحقیقات کاربردی بوده و از لحاظ روش اجرا، از نوع توصیفی میباشد.از نظر روش شناسی این تحقیق از نوع تحقیقات همبستگی است.
۳-۴) جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری عبارت است از مجموعه از افراد یا واحد هایی که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند.معمولا در هر تحقیق جامعه ی مورد بررسی یک جامعه ی آماری است که محقق مایل است در باره ی آن به مطالعه بپردازد.نمونه بخشی از جامعه است که معرف آن میباشد و به عبارت دیگر نمونه عبارت است از تعداد محدودی از آحاد جامعه ی آماری که بیان کننده ویژگی های اصلی جامعه باشد.نمونه برداری، فرایند انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است به طوری که با مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگی های آزمودنی های گروه نمونه بتوان این خصوصیات را برای اعضای جامعه آماری تعمیم داد.
جامعه آماری تحقیق حاضر ,۳۴شعبه سرپرستی بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری در استان گیلان میباشد.به عبارت دیگر جامعه مورد آزمون شامل شعب سرپرستی تمامی بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری داخل کشور میباشند که در استان گیلان فعالیت میکنند.با اینکه بانک ها و مؤسسات مجاز که در استان گیلان فعالیت میکنند, از شعبات متفاوتی تشکیل شده اند, لیکن با توجه به یکپارچگی تمامی سیستم هایی که شعب متفاوت هر بانک یا مؤسسه مالی و اعتباری با سیستم مرکزی آن ها , تنها شعب سرپرستی مورد ارزیابی قرار گرفته اند.اسامی این بانک ها و مؤسسات در پیوست آورده شده است.به منظور انجام تحقیق حاضر به مدیریت شعبه سرپرستی هر بانک و یا مؤسسه مالی و اعتباری یک پرسشنامه تسلیم شده تا بتوان از آن به عنوان شاخص استفاده نمود و موارد مورد آزمون را اندازه گیری نمود.