-
- نبودن فضا و مکان مناسب در آموزشگاه جهت انجام کار با وسایل آموزشی و … باعث عدم استفاده معلمین پنجم ابتدایی از وسایل آموزشی در تدریس شده است.
-
- تفاوت قایل نشدن بین معلمانی که از این وسایل استفاده میکنند و با معلمانی که استفاده نمی کنند از سوی مسئولین باعث عدم استفاده معلمین پنجم ابتدایی از وسایل آموزشی در امر تدریس است.
- نامناسب بودن وسایل موجود در آموزشگاه و فرضیات دیگری از این قبیل است که موجب عدم استفاده معلمین این گونه کلاسها در حین تدریس از وسایل آموزش شده و مانع بزرگی در سر راه آموزش و پرورش اصولی و صحیح دانش آموزان گردیده است.
جامعه نمونه و نمونه آماری : از میان ۲۸۵ مدرسه شهر کرمانشاه تعداد ۵۴۹کلاس پنجم موجود بود از میان مجموعه آموزگاران کلاسهای پنجم تعداد یک صد نفر به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده است.
ابزار اندازه گیری : ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات در این تحقیق که از آن استفاده شده پرسشنامه است از نوع بسته پاسخ و به میزان ۱۷ سوال به عنوان علل و عوامل مختلف عدم استفاده از وسایل آموزشی در کلاسهای مدارس ابتدایی بویژه در کلاسهای پنجم شهرستان کرمانشاه .
نتایج کلی پژوهش
از بررسی نتایج به صورت کمی و کیفی به این نتیجه میرسیم که عوامل و فرضیاتی را که در مورد علل عدم استفاده معلمین از وسایل آموزشی و کمک آموزشی در امر تدریس در نظر گرفته و به خاطر بعضی از آن ها بیشترین اثر را دارند مانند فرضیه های شماره ۳ و ۵ و سایر عوامل نیز تا حدود درصد مشخص شده مؤثر بوده که از آن ها نباید غافل شد لیکن اساسی ترین و مؤثر ترین عوامل همین چند فرضیه بود یعنی عامل تراکم کلاس که باید به نحو ممکن این تراکم را تقلیل و تعدیل نمود و عامل دوم نبودن فضا و مکان مناسب در آموزشگاه که باید به طرق مختلف این کمبود را هم برطرف نمود.
۵-۲- تحقیق بر روی دانش آموزان دوره ابتدایی مناطق ۲و۱۰و۱۷ تهران
-
- پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی رشته آموزش ابتدایی
موضوع : بررسی تاثیر استفاده از وسایل کمک آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی مناطق ۲و ۱۰و ۱۷ تهران
استاد راهنما : خانم دکتر پروین ترکمنی آذر
محقق : زهره دراج
سال تحصیلی : ۷۷-۷۶
مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان شهید باهنر
بیان مسئله : آیا استفاده از وسایل کمک آموزشی در تدریس باعث افزایش یادگیری در دانش آموزان می شود ؟
هدف از طرح مسئله بررسی مقدار وسایل کمک آموزشی که در مدارس ابتدایی موجود است و همچنین بررسی اینکه معلمان چه مقدار از این وسایل آموزشی استفاده میکنند و چه عاملی باعث می شود که عده ای از این وسایل استفاده نمی کنند و همچنین چه عاملی موجب می شود که عده ای از این وسایل استفاده کنند و در نهایت هدف این است که متوجه شویم معلمینی که از این وسایل استفاده میکنند چه مقدار تاثیر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان میگذارد.
فرضیه تحقیق
-
- نداشتن تسلط کافی معلمان در استفاده از وسایل کمک آموزشی باعث می شود که آن ها از به کار بردن وسایل صرفنظر کنند.
-
- کمبود و مناسب نبودن وسایل کمک آموزشی باعث می شود که معلمان از این وسایل در تدریس استفاده نکنند.
-
- حجم زیاد کتب و کمبود وقت باعث عدم استفاده معلمان از وسایل کمک آموزشی می شود.
-
- استفاده از وسایل کمک آموزشی در تدریس باعث علاقه مندی دانش آموزان به درس می شود.
-
- در دروسی که از وسایل کمک آموزشی استفاده می شود پیشرفت دانش آموزان در آن درسها بیشتر است.
- ارزشیبابی مدیر از کار معلمان باعث به کارگیری وسایل کمک آموزشی می شود.
جامعه آماری : شامل معلمان مدارس ابتدایی از دو مدرسه منطقه ۲ و دو مدرسه منطقه یک و دو مدرسه منطقه ۱۷ بودند و تعداد ۲۸۰ دانش آموز پایه چهارم و پنجم ابتدایی از این سه منطقه میباشند گروه نمونه آماری شامل ۱۰۰ نفر از معلمین پنج پایه مدارس ابتدایی از سه منطقه ۲ و ۱ و ۱۷ است که به روش تصادفی انتخاب شده اند و ۲۸۰ نفر دانش آموز از این سه منطقه که این ها هم به روش تصادفی انتخاب شدند.
ابزار گردآوری اطلاعات : تعداد ۱۰۰ پرسشنامه برای نظر خواهی از معلمان تهیه شد که این پرسش نامه دارای ۲۲ سوال و از نوع ۳ گزینه ای بله ، خیر ، تا حدودی بود و برای ۲۸۰ نفر دانش آموز هم پرسشنامه تهیه شد که شامل ۷ سوال بود.
نتایج کلی
نتیجه ای که از این تحقیق می گیریم این است که استفاده از وسایل کمک آموزشی در امر تدریس باعث افزایش یادگیری در دانش آموزان می شود و همچنین متوجه میشویم وقتی دانش آموزان مطالب را ببیند لمس کنند بسازند و خراب کنند این کار باعث یادگیری دائمی و پیشرفت تحصیلی آنان می شود استفاده از وسایل کمک آموزشی باعث می شود مطالب از جنبه حفظی خارج شده و به درک و فهم بیانجامد استفاده از وسایل کمک آموزشی باعث خلاقیت دانش آموزان می شود و استعداد های آنان را شکوفا میکند و همچنین باعث علاقه مندی آنان به درس می شود
۶-۲- تحقیق بر روی مدارس ابتدایی ناحیه ۴ کرج و دانشجویان ضمن خدمت
- پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی رشته آموزش ابتدایی
موضوع : بررسی تاثیر مواد کمک آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
استاد راهنما : جناب آقای مهندس مرتضی مجد فر
محقق : ملک ملکی
سال اجرا: دی ماه ۷۲
مرکز آموزش عالی فرهنگیان تهران شهید مدنی
هدف کلی : آگاهی از مثمر به ثمر بودن مواد کمک آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از دید معلمین
تعریف مسئله و اهمیت تحقیق : تکنولوژی آموزشی چیست ؟ آیا مواد کمک آموزشی به عنوان بخشی از تکنولوژی آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مؤثر است ؟
به عنوان یک معلم علاقه مند بودم نقش تکنولوژی آموزشی را در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بدانم و این کار مستلزم آن بود که مطالعه ای در زمینه تکنولوژی آموزشی داشته باشم لذا برای رسیدن به هدف خود ابتدا به مطالعاتی در رابطه با تکنولوژی آموزشی مبادرت ورزیدم آنگاه با توجه به وسیع بودن موضوع بر آن شدم که نظر همکاران خود را در این زمینه مورد تجزیه و تحلیل قرار دهم چرا که مهمترین عامل در به کارگیری مواد کمک آموزشی مشخص معلم است.
فرضیهها
-
- مواد کمک آموزشی باعث ایجاد انگیزه در دانش آموزان می شود.
-
- دانش آموزان با بهره گرفتن از مواد کمک آموزشی تئوریها را با واقعیات خارج از کلاس بهتر تطبیق میدهند.
- در دروسی که از مواد کمک آموزشی استفاده میکنند پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محسوس تر است .
روش تحقیق و ابزار کار و جامعه آماری :